tisdag 31 mars 2009

Ulligheter

Jag var förbi Ullcentrum i fredags och köpte lite nytt garn. När jag skulle fotografera det precis så ville Monza vara med...



Hon snodde det skrynkliga kvittot ur garnpåsen och lekte med det. :) Ibland är det svårt att tro att hon fyller 9 år i sommar! Nu ligger hon på soffryggen och ser väldigt nöjd ut med sin insats.

Garnet ja.







Det blev ett nystan (eller vad man ska kalla den kakliknande uppenbarelsen) grått förgarn och en härva entrådigt grönt ullgarn. Det gröna garnet ska bli kant på Molly's sjal, mitt bidrag till Stickameras Harry Potter KAL. Jag har stickat som en galning på sjalkanten, men jag är ändå bara halvvägs. Jag misstänker att det blir en rätt stor sjal. :) Eftersom jag använt olika entrådiga garner till Molly's sjal har det givetvis blivit en massa rester. Därför köpte jag kakan med förgarn; jag har en tanke om man att man kan sticka fluffiga vantar av en tråd förgarn och en tråd entrådigt ullgarn. Det ska bli skoj att testa... Om ca tusen år när sjalkanten är klar OCH jag har stickat klart min jumper... Jag försöker ha karaktär och inte okynnesstarta olika projekt även om jag är sååå sugen!


Molly's sjal med en halvfärdig sjalkant.


Färgerna stämmer inte överrens riktigt eftersom jag använde blixt när jag tog bilden, alla färger är mer varma och fina, framförallt det gröna. Sjalkanten består av små stickade löv, nästsista varvet stickade jag 1 rm, 1 omslag, så jag har många kantmaskor att maska av med hjälp av löv. Det blir nästan en liten lövvolang...



Närstudie av ett löv, aningens otydligt pga blixt och halvtaskiga ljusförhållanden.

Förresten, jag har hittat en rolig sida idag, Kravallslöjd. Rekommenderas!

2 kommentarer:

Sunna sa...

Vilka underbara färger på garnet

Emmas dagar sa...

Vad fint med lövvolangen.