fredag 22 juli 2011

Projekt Uno

När min söta kompis Anna var gravid med sina tvillingar hade jag ett stickprojekt som jag kallade Knyttprojektet, där jag stickade pyttesmå kläder till pyttesmå bebisar. (Länkar till Knyttprojekten finns under 2009 års färdigstickningar, se högermenyn!) Nu är Anna gravid på nytt, och eftersom det den här gången är ett barn och inte tvillingar har Anna och hennes man arbetsnamnet Uno på den blivande telingen. Därför har jag startat Projekt Uno med små söta stickningar till en Uno eller Una (vad det nu blir). :)

Jag har ju vetat om det här ett litet tag, och har därför börjat sticka utan att blogga om det. Därför är Projekt Uno A redan färdigstickat! :) Dock är det lite fusk inblandat, eftersom den här stickningen har legat halvt färdigstickad ganska länge. Ursprungligen ingick den i Knyttprojekten, men jag hann inte sticka klart den innan tvillingarna hade vuxit ur storleken. Därför presenterar jag den nu under namnet Projekt Uno A!




Matematikknapp :)



Det är flätor både på fram- och bakstycke


Sticknördfakta:
Projekt Uno A är en ohyggligt söt liten slipover, stickad i röd och supermjuk Merino Extra Fine från Garnstudio/Drops. Mindre än två nystan gick åt av detta fantastiskt mjuka garn, som dessutom har den goda egenskapen (ur mammasynvinkel) att det är maskintvättbart. Mönstret kommer från Nina Sagulins fina bok Sticka till babyn, en bok som har massor av riktigt söta mönster för de minsta. Storleken motsvarar ungefär storlek 62 cl, och jag har använt stickor 4 mm. Garnet passar väldigt bra att sticka just flätor med, det kan rekommenderas! Slipovern är inte tvättad och utspänd på bilderna ovan, så småflätornas maskor är lite ojämna ännu, men de kommer nog att räta ut sig lite under dylik behandling. Riktigt, riktigt rolig stickning med ett väldigt sött resultat!

Jag har två fina mönster till på lut för Projekt Uno, bilder kommer så snart projekten är uppstartade.

Inga kommentarer: