tisdag 19 maj 2009

Mars i maj

Nutkin, marssockorna i Stickarmeras Sockklubb, är färdiga! Egentligen har de varit färdiga några dagar, men det har inte blivit av att blogga om dem förrän nu.











De är stickade i Noro Kureyon Sock i färgställningen 92 med bambustickor 2,5 mm. Garnet var mitt vinstgarn i sista tävlingen i Sockklubben 2008, och som vanligt när det gäller Noro är jag omväxlande överförtjust och lätt irriterad. Jag älskar färgerna och sättet garnet växlar färger på, dock är jag alltid orolig att jag ska träffa på knutar. Även detta nystan innehöll en knut, plötsligt dök den bara upp och inte stämde det med färgrapporterna heller efter knuten. Jag fick nysta av en bra bit av garnet innan jag kom rätt i färgrapporten igen och kunde fortsätta. Det var lite frustrerande, men jag är ändå grymt nöjd med mina sockor. De är snygga, sköna och mönstret var roligt och lätt att sticka. Garnet varierar väldigt mycket i tjocklek, något som man kan se på vissa bilder, men jag tycker det är ganska charmigt.
Jag gjorde inte tån och hälen enligt Nutkin-mönstret, utan gjorde en klassisk hälflappshäl med varannan maska lyft och sedan gjorde jag en tå som jag masksömmade ihop (eller graftade som det heter på svengelska). Som sagt, jag är jättenöjd, jag kommer nog att mysa mycket i min Nutkins.

Jag såg att Garnkorgen fått in Noro Silkgarden Sock nu också! Trots knutrisken är jag ganska sugen på att beställa ett nystan eller två, för som sagt, sättet som Norogarner växlar färg på är sååå fint.

3 kommentarer:

Emmas dagar sa...

Oh, vad snygga!!!
Jag är ju sugen på Noro-garn, för färgerna. Men många är lite smått missnöjda så det tar lite emot. Men man kan ju ha ett nystan att bara titta på också:-D

Linda sa...

Precis - vissa nystan gör sig bäst i klappformat! :)

Sunna sa...

Jag gillar verkligen de sockarna, grymt läckra