söndag 20 februari 2011

Månadens mönster i mars blev muddar

Jag deltar som bekant i Månadens mönster, och jag har provat på mars månads mönster lite i form av ett par muddar.



Sticknördfakta: Jag har inte följt mönstret till punkt och pricka, utan lagt till ett par räta maskor bredvid hålmönstret för att få det antal maskor jag behövde. Om jag behöver göra det igen ska jag placera de räta maskorna annorlunda för att få ett snyggare mönster, men det spelar inte så jättestor roll på dessa muddar, de är schyssta som de är. Muddarna påbörjades med några varv 2x2 resår och avslutades med en picot-avmaskning över fyra maskor. Till muddarna har jag använt en snutt handfärgad ull-kashmir från Sannsticks och strumpstickor 2,5 mm. Jag hade kunnat använda ett par mindre stickor för ett bättre resultat (garnet är väldigt tunt), men 2,5 var det tunnaste jag har. Jag älskar det här garnet, det är underbart mjukt och mysigt! (Ärligt talat, det är så mjukt och mysigt att jag skulle vilja ha en stickad pyjamas i garnet, eller i alla fall en stor sjal!) :)

Kommer jag att sticka något mer i mars månads mönster? Kanske det! Det var ett skoj, väldigt lättmemorerat mönster, och det vore kul att göra något (kanske en halstub?) i riktigt tjockt garn.

3 kommentarer:

Manduzana stickar sa...

Vilka fina! Jag gillar verkligen den gröna färgen!

Garntrollet sa...

Vad fina de blev! Kan tänka hur mjukt ull/kashmir är... Hoppas nu att det blir riktigt vår snart, så du kan använda dem flitigt!

Inger sa...

Skulle vara intressant med en bild på sockgarnshögen. Ska snart prova sockgarnet med bomull i,har tagit hem en härva från butiken.