lördag 14 januari 2012

Projekt Uno C: Spiralsockor

Projekt Uno C är färdigstickat! De här spiralsockorna har tillbringat sin mesta tid åkandes fram och tillbaka till mitt jobb i ryggsäcken, och då och då har jag stickat ett varv på tåget. Till sist sansade jag mig häromdagen och stickade färdigt dem (vilket gick superfort när jag väl satt hemma i min soffa och inte skakade fram på ett överfullt tåg).



Sticknördfakta:
Spiralsockorna (som är i bebisstorlek) är stickade i väldigt rött Opalgarn på strumpstickor 2,5 mm. Detta är ett perfekt restgarnsprojekt, 21 gram gick åt till de små sockorna. De saknar häl, vilket jag tror kan vara praktiskt till småfötter. Även om resårstickning inte är mitt favoritsticksätt, så gillar jag strukturen på de färdiga sockorna. Det är coolt att något så enkelt som en förskjuten resår kan få en sådan effekt på det färdiga resultatet. Mönstret kommer från Anita Gunnars bok "Vantar, mössor, sockor och sjalar". Jag har gjort två små avsteg från mönstret; för det första gjorde jag några extra varv resårstickning innan jag började förskjuta mönstret för spiraleffekten och för det andra gjorde jag en något mindre toppig ihoptagning i tån för att få mer runda tår. Söta blev de!

1 kommentar:

Marianne´s hantverk sa...

Så fina dom små sockorna är.