måndag 20 oktober 2008

Rund som ett rönnbär

Min cirkelsjal är färdigstickad! Härmed visas stolt bilder på denna cirkelformade skapelse som är i stort behov av att blötas upp och sträckas ut...





Sjalen är stickad av 1 hg Färgkrafts entrådiga ull (softblend) i färgen "Rönnbär" (inköpt på Helylle) och 25 gram (!) handfärgad tvåtrådig ullkashmir från Sannsticks i en grön färg som jag närmast skulle beskriva som milt lindblomsgrön med ett grått inslag. :) Jag har några meter kvar av Färgkraftgarnet och ungefär ett tredjedels nystan kvar av ullkashmiren. (Och eftersom jag även har ett helt nystan ullkashmir till kvar så får jag nog ett par matchande muddar till också!) Jag har använt strumpstickor och rundstickor (40, 60 och 100 cm långa) 4,5 mm. Mönstret hittar ni i den inspirerande boken Knitters Almanac av stickgurun Elizabeth Zimmermann. (Mönstret är busenkelt; ökningar av omslag med jämna mellanrum, ett och annat varv med omslag utan ökningar och så lite av det snygga och lättstickade mönster som Zimmermann kallar "gull-pattern". Och så en rätstickad kant förstås.)
Tvätt och utnålning får lov att vänta till höstlovet, just nu pallar jag inte pilla med dylikt. Tids nog bjuder jag på bilder på ett utsträckt, extra stort rönnbär... :) Tills vidare kramar jag min lite knorvliga sjal och är hur nöjd som helst.

Inga kommentarer: