tisdag 25 januari 2011

Smörblomma i högsäsong

Äntligen är den färdig för användning, min Buttercup! Som vanligt när man fotograferar i vintermörker blir färgen knäpp, men den verkliga färgerna ligger någonstans mellan dessa två första bilder.





Jag tycker att jag har haft den här stickningen på gång i evigheter, och det är delvis rätt. Jag har letat bakåt bland blogginläggen och hittat ett inlägg från den 5 maj 2010 där jag precis har börjat sticka på den. Egentligen har det inte tagit särskilt lång tid att sticka det som faktiskt stickats, jag har bara lagt undan stickningen ett par månader åt gången... :)



Sticknördfakta: Mönstret Buttercup är skrivet av Heidi Kirrmaier och finns gratis på Ravelry. Jag har använt 3 mm rundsticka och 9½ nystan Muskat (färg 45) från Garnstudio.





Toppen har många fina detaljer, som de snygga ökningarna i nacken och under mönstret på bysten och de små puffärmarna. Spetsmönstret är enkelt och fint och precis så mycket spets som en ospetsig person som jag kan bära upp på en topp. :) Mönstret finns i många storlekar, och de är generösa i storleken. Jag valde att sticka storlek L eftersom framförallt eftersom jag inte ville ha en för vid topp över axlarna (skulle jag ha gått på måttangivelserna för bystmått i rekommendationerna borde jag nog ha stickat XL), men såhär i efterhand är jag supernöjd med att jag valde L för toppen sitter verkligen bra. Jag har modifierat mönstret lite efter behov och provat mig fram för att veta när det var dags att dela ärmarna från kroppen. Jag har även stickat några förkortade varv på framsidan för att få extra längd pga bysten och bra passform.



Muskat är ett ganska utskällt garn i bloggkretsar, många retar sig på att det splittar sig, framförallt vid virkning. Detta märks inte så mycket vid stickning, men jag har även sett de som stör sig på samma sak som jag gör, nämligen att garnet snurrar sig kopiöst när man stickar. Detta gör att det är svårt att få ett jämt resultat och är grymt störigt. Jag har heller inte lyckats få ett perfekt resultat, men helt klart dugligt!



Fotograferar man nära en garderob som är halvöppen får man hjälp att undersöka dess innehåll... :)

5 kommentarer:

Bettan sa...

Väldigt snygg och riktigt vacker!! Kram sytanten

LenaL sa...

Den är så snygg! Har länge haft den på min vill-göra-lista, tänk om jag skulle göra ett ryck och försöka få till det inför sommaren?! Blev verkligen inspirerad av din.

Ha det så jättegott!

Emmas dagar sa...

Jag tycker din Buttercup är jättefin. Jag trilskas också med Muskat, i en kofta. Den får också vila månader i taget...

Manduzana stickar sa...

Den är verkligen fin!
Jag har en hatkärlek till muskat. Resultatet blir alltid fint och det är glansigt och fint, men det är ett helvete att arbete med. Men det är det värt :)

Garntrollet sa...

Supersnygg! Det är ett trevligt mönster. Jag håller på med den också i Muskat, men det projektet ligger långt ner i någon UFO-väska någonstans. Jag är inte heller så förtjust i Muskat... men det är ju billigt :-)