fredag 25 september 2009

Uppifrånånerkoftan i Manu

Sist ni såg en bild på min uppifrånånerkofta i babyalpacka från Manu var den på snorpstadiet och nu är den färdigstickad och använd sedan några dagar tillbaka (oj, så mysig den är!), så då är det väl på tiden att den blir ordentligt bloggad också. :)




Iiiih! Det är ljust!!! :)








Koftan är stickad uppifrån och ner på en 8 mm bred och 80 cm lång rundsticka. Till ärmarna har jag använt trästrumpstickor 8 mm. Jag har använt mig av 4 ½ nystan Manu (inköpt på Helylle). Jag skulle kanske kunnat sticka ärmarna längre (jag har ju ett halvt nystan kvar), men jag ville inte ha dem längre. Runt alla kanter har jag stickat ett gäng varv mosstickning. Jag har aldrig varit någon vän av mosstickning, men jag tycker det blev ganska fint.

Jag har inte använt något specifikt mönster, dock lusläste jag alla uppifrånochnermönstren i Stephanie Japel's Fitted Knits innan jag började sticka eftersom jag aldrig stickat en kofta uppifrån och ner innan och behövde lite tips om hur man gjorde. Jag la även upp lika många maskor till min kofta som Stephanie har till mönstret på storlek M (Jag är ju i sanning ingen storlek M, men Stephanie har väldigt generösa storlekar i sin bok, sett till bystomfånget.) av Bold and Bulky Mini Cardi, och jag har även gjort omslag som ökningar i likhet med mönstret, men där slutar också likheterna. Eller lika många maskor, jag la upp fler om man ska vara petnoga, för enligt Stephanies mönster stickar man på kanten i efterhand, medan jag valde att sticka allt i ett stycke.

Det har varit väldigt roligt att sticka lite, prova, sticka lite till, prova igen och så vidare för att få en bra passform. Jag tycker att jag lyckades med passformen, koftan blev precis lagom stor och jag lyckades även hitta just den sorts knapp jag ville ha. Jag kommer definitivt att sticka fler koftor på det här sättet, för jag är sinnessjukt nöjd!





5 kommentarer:

Frida sa...

Vad snygg den blev! Jag har precis vågat mig på engelskt mönster så det dröjer nog ett par år innan jag vågar freestyla så mycket som du=) Du är en inspirationskälla!

Garntrollet sa...

Jätte, jättesnygg! Vad fint med en duffelknapp.

Jag gillar den boken, man kan använda den till lika projekt om man bara räknar om lite. Och så förstår man själva principen med uppifrån - ner när man stickat något från den.

Ha en fin helg.

Pernilla sa...

Jättefin! Jag har också tänkt sticka en liknande kofta fast svart. Mosstickning är ju snyggt.

Emmas dagar sa...

Den ser ju jättemysig ut!

Sunna sa...

Vad fin den blev och det funkade ju kanon med mosst