lördag 30 oktober 2010

Evelinas dubbelstickade mössa

I veckan stickade jag klart Evelinas mössa, och efter en ett par dagar på tork efter tvätten (dubbelstickad Eskimo blir tjock, mjukt och mulligt!) skickade jag den norrut med snigelpost. Här kommer lite färdig-bilder som dock inte är speciellt tjusiga då de är tagna med blixt i köksmörker (på skärbrädan, eftersom där var ljusast!), men håll till godo ändå! :)









Sticknördfakta:
Mössan är delvis stickad efter Jenanne Hasslers mönster Not-your-Grandma's-double-knit Hat vad det gäller masktäthet, garntjocklek och stickor, men jag skippade mönstringen (eftersom Evelina inte ville ha det) och gjorde en egenpåhittad minskning av mösstoppen (eftersom den som var i mönstret verkade lite väl tvär i mitt tycke). Garnet är som nämnts Garnstudios Eskimo i mjukt militärfärgat och ljust petrolblått och är stickad med 6 mm tjocka randiga KnitPro-strumpstickor.

Mössan är som sagt dubbelstickad, och jag måste erkänna att jag inte riktigt bemästrar den sticktekniken. Därför har jag fuskat! :) Jag började såsom man ska och stickade framtida och baksida samtidigt, men eftersom jag inte fick samma spänning på baksida som framsida och det såg lite märkligt ut övergick jag att aticka klart baksidan först och sedan sticka framsidan. För att fästa de två ytorna mot varandra (eftersom jag skippade mönstringen) stickade jag fast baksidan vid framsidan innan jag minskade för toppen. I stickning är alla knep tillåtna för att det ska bli bra! ;) Men jag är nöjd, det blev en fluffig och fin mössa (som säkerligen är galet varm!) och Evelina är söt i den (jag har sett bildbevis!). Jag skulle dock gärna vilja lära mig sticka dubbelstickning ordentligt, det är kuuul!

Som betalning för mössan (och muddarna jag stickade innan) har Evelina skickat mig en mysig härva chokladbrun entrådigt ullgarn (pälsull) från Färgkraft. Tack! Jag älskar Färgkrafts garner, de är alltid vackert färgade och har en härlig lyster. Den här härvan ska bli en fin sjal till mig, frågan är bara vilken... :)



1 kommentar:

Helena sa...

Vilken härligt tjock mössa. Här blåser inga höststormar igenom. Ha en trevlig halloweendag!