tisdag 1 april 2008

Linda är en vårsjal rikare

Idag har även jag varit hemma från jobbet med feber och ont i hals och huvud. Nu på kvällskvisten känns det betydligt bättre, men jag ska nog vara hemma och vila imorgon också. Det är nämligen inte så att man kan ta det lite lugnt på jobbet om man känner sig lite halvkrasslig, det går i 180 hela tiden, så då är det lika bra att vara hemma tills man känner sig helt bra.

Jag har stickat klart min Lace Ribbon Scarf! Den blev supermysig, underbart mjuk och mönster och garn passar verkligen bra ihop.



Såhär ser den ut, jag har ännu inte tvättat och spänt ut den, så den är fortfarande ganska knölig. Garnet är Fleece Artist's Woolie Silk (65% ull och 35% silke) i mossgrönt köpt från Garnkorgen. En härva (100 gram) gick det åt till att göra 18 ½ mönsterrapport plus 3 varv rätstickning i början och slutet efter och innan uppläggnings- och avmaskningsvarven. (En liten snutt garn blev det över, men jag tror inte att jag hade fått ihop till en hel nittonde mönsterrapport.) Sjalen är stickad på 3,5 mm jumperstickor i bambu och mönstret kommer som bekant från Knitty's vårupplaga. Nu ska jag bara införskaffa mig en matchande vårjacka till min splitter nya vårsjal! :)

Det kom ett litet trevligt paket i posten idag. Som jag berättat tidigare har jag beställt garn från YlloTyll.



Tre söta härvor ekologiskt bomullsgarn i härligt olivgrönt från Regnbågens Textilverkstad i Falun som skall bli en rar liten babytröja till Hampus. Har bara Hampus en gen gemensamt med sin far och farbror kommer han att se strålande ut i olivgrönt. Nu har ju inte Hampus grönmelerade ögon som far och farbror, men någon likhet bör det ju finnas! :) Jag ska börja sticka på tröjan (jag köpte ett mönster från YlloTyll också) så snart jag avslutat mina Marssockor från Stickameras Sockklubb. De har varit sega att slutföra, jag gillar det snirkliga mönstret även om jag har varit tvungen att göra lite egna modifieringar angående passformen.


Hampus, här i Asta Kask-tröja


Ikväll har vi trevligt nattbesök från Nöbbelöv av Mattias (även känd som Fender). Han och hans betongblandarbil var i faggorna och passar på att sova över här innan de beger sig hemåt imorgon. Opal tycker det är spännande med besök och sitter och spinner i sängen...

2 kommentarer:

Eva i Halmstad sa...

Ser att du verkligen gillar grönt.
Jag var också i Kristianstad i helgen vi gikc kanske om varandra.
Tack för komentaren på min blogg.
Ha de så gott.
Eva.

Anonym sa...

Oj vad kul att se att du stickar en Lace ribbon scarf i Woolie Silk. Jag har precis valt att göra detsamma och dessutom i samma färg! Praktist att se hur långt jag kommer att kunna sticka nu är du har "facit". Superfin blev den i alla fall och jag ser fram emot att min skall bli klar också. Tar dock längre tid än vad jag tänkt mig...