söndag 6 april 2008

Humlornas flykt

Äntligen! Jag har nu ett komplett par Tropicana-sockar, marsmönstret i Stickameras Sockklubb.







Sockorna är stickade med strumpstickor 2,5 mm i Opalgarn, andra Regnskogskollektion färg 1613/humla. Mönstret var lättstickat och rätt skoj, och jag har i och med detta par sockor prövat på att sticka en kortvarvhäl, något jag inte gjort innan. Det vågiga mönstret är väldigt fint, och jag tycker att det passar utmärkt till garnet, men jag är inte övertygad om att det är ett ultimat mönster till ett par sockor. Sockor ska ju helst sitta formgjutna på foten och jag tycker att de vågiga delarna är lite stela och oflexiga. Jag har modifierat mönstret lite för att få det att passa bättre till mina små men högvristade fossingar: Jag la upp 11 maskor mer än rekommenderat (en mönsterrapport) och stickade efter upprepningarna av mönstret en 5 cm lång resårmudd (4 räta, 2 aviga) för att få sockan att ialla fall smita åt lite om ankeln. Hälen stickades således över 33 maskor. Väl nere på foten minskade jag antalet maskor på den slätstickade fotsulan fördelat i omgångar (totalt 12 maskor) för att få sockan att smalna av på ett trevligt sätt. Detta har gjort att sockorna sitter bekvämt på fötterna. Det var kul att lära sig sticka en annan sorts häl, men jag föredrar till trots den häl jag vanligtvis brukar sticka, med hällapp (gärna en förstärkt sådan). Den är lättare att anpassa om man har hög eller låg vrist och framförallt passar den mina fötter bättre.

Nu är det dags att gräva lite i garnkorgarna och se om jag kan hitta ett lämpligt garn till aprilmönstret, Slippery Socks.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Då åker jag till Belgien i veckan!!! Vi syns på fredag...

Linda sa...

Det gör vi älskling!