måndag 20 april 2009

Ett par muddar och en jumper

Påskledigheten har även bjudit på en del tillfällen att sticka i lugn och ro. Jag har slavat vidare med lövvolangen på Molly's sjal, och nu är jag, efter trägen stickning, drygt halvvägs runt sjalen. Detta tar tid! Men skam den som ger sig... Harry Potter-KAL:en håller på till den 30/6, så tills dess måste den vara klar. :)

Annars har jag faktiskt lyckats slutföra två projekt. Först ut är den hemliga påskäggsfyllningsstickningen. Påskägget som fylldes var till Mimmi, och innehållet var ett par härliga muddar.







Modellen heter Gerda Hildur (tror jag) och kommer från Birgitta Adolfssons fina bok "Pulsvärmare - en inspirationsbok". De är stickade på bambustrumpstickor 2,5 mm i underbart mjuka handfärgade ullkashmirrester från Sannsticks. Har ni inte testat det här garnet har ni missat något, det är jättehärligt. Jag skulle vilja ha en hel sjal i det, det är verkligen ultramjukt och färgskiftningarna är så fina.

Det andra färdigstickade projektet är min holkärmsjumper Anna.


(Har man ingen galge får man lov att använda sin träspade som galge!)








Äntligen kanske man ska säga! :) Hon har legat med bara en ärmkant kvar att sticka hur länge som helst, men äntligen har jag tagit mig samman och stickat den samt sytt ihop hela härligheten. Jag tycker att det är rätt kul att sy samman stickade plagg, det är tillfredställande att se kanterna fogas samman och sömmen nästan försvinna när man syr maskstygn. Mönstret kommer från boken "Stickat och virkat - Vintage på svenska" av Birgitta Forslund och Åsa Dahlgren. Det är en verkligt inspirerande bok! Jumpern är stickat på bambustickor 3 mm och 3,5 mm i Garnstudios Karisma i en mörkgrå nyans. Jag var tvungen att köpa nytt garn en bit in i projektet (den angivna mängden i mönstret stämde inte) och därför fick jag två grå nyanser av grått i tröjan. Jag är inte så petig, så det stör mig inte. Det är en ohyggligt varm jumper, jag provade den när den var klar och fick lov att bums ta av mig den innan jag hade svettats ihjäl. Nu ligger den i byrålådan och inväntar hösten!
Jag är nöjd med jumpern, även fast den blev lite kortare än vad jag tänkt mig. Skulle jag sticka om den skulle jag göra korta varv vid bysten för att förlänga framstycket en aning. Men i övrigt är jag nöjd, jumpern är söt och garnet mulligt och faktiskt betydligt mindre stickigt än vad jag först trodde det skulle vara.

Det här betyder att jag får börja på ett nytt litet projekt! :)

2 kommentarer:

Sunna sa...

Åhh jag vill ha båda, blev galet förtjust i både jumper och muddar

Linda sa...

Tack för berömmet! :)