onsdag 19 augusti 2009

Ulliga prioriteringar

Vad i hela fridens dar är detta?



Ett stickat ufo som landat lägligt i vår stengärdsgård? En stickat bo för torkade daggmaskar? Ett stickat pennskrin?

Nejdå.

Sticknörden Linda åker och köper en ny mobiltelefon, och innan hon ens lägger in sina kontakter i telefonen så sätter hon sig och stickar en mobilstrumpa så att nyinköpet inte ska bli repigt. Det gäller att prioritera här i världen! :) Här är några fler bilder på underverket...









Mobilstrumpan är stickad i ett stycke på strumpstickor 2,5 mm och anpassad för att sitta som formgjuten på nya telefonen. Jag har använt mig av sockgarnsrester, brunt Opalgarn och Kaffe Fasett-randigt Regia. Det gick åt en väldigt liten tuss av vardera...
Strumpan har en brun innerstrumpa i resårstickning (2 rm, 2 am) och en slätstickad ytterstrumpa i randigt. Innerstrumpans uppläggningsvarv är ihopsytt och sedan har jag fäst det i ytterstrumpan innan jag masksömmade (graftade som man säger på svengelska) ihop denna i botten. När jag stickat en lagom lång innerstrumpa övergick jag till slätstickning och bytte garn och stickade en avigt vändvarv. Jag har ökat och minskat antalet maskor efter telefonens kurvor. :) Till sist sydde jag på en av mina namnlappar på utsidan. Denna kan användas för att t ex haka fast telefonen i handväskan vid behov. (Jag har en väldigt stor och rörig handväska, den brukar innehålla allt från småmynt till strumpstickor, kaffepaket, böcker, näsdukar, plånböcker samt fronten till bilstereon, så det kan behövas.)

Jag är väldigt nöjd med både strumpan och nya mobilen! Nu återstår bara att lägga in alla telefonnummer, lära sig hur den fungerar, byta ringsignaler och sms:a alla att jag har ett nytt nummer. Prioriteringar som sagt! ;)

5 kommentarer:

Emmas dagar sa...

Snyggt!
Det skulle jag också behöva sticka;-)

Anonym sa...

Hej,

Jag undrar över ditt mönster på fåret Shaun. Är det på svenska eller engelska? Undrar om du är intresserad av att dela med dig av det. Maila mig på aanna72@hotmail.com

Emmas dagar sa...

Lycka till med alla elever!!!

Garntrollet sa...

Vilket fint mobilfodral! Klart du hade rätt prioritering :-)

Ha en revlig helg.

Linda sa...

Aanna72! Jag har mailat dig om fåret Shaun nu!