tisdag 1 januari 2008

Varma öron och tår

2008 års första stickprojekt är slutfört! Nog för att jag började 2007, men så petig får man väl inte vara, eller hur?



Numera är jag alltså lycklig ägare till en mysig Åremössa i nougatfärgat Milanogarn. Den var lätt- och snabbstickad tack vare att garnet och stickorna var så tjocka och med den här mössan på huvudet kommer jag garanterat aldrig mer att frysa.

Jag har redan börjat sticka på ett nytt litet projekt. Det är en kompis till min i höstas stickade Whitby-socka ur Nancy Bush's bok "Knitting on the Road - Sock Patterns for the Traveling Knitter". Jag fick pausa sockstickandet för att sätta igång med Jens julklappsvantar eftersom de skulle stickas på samma stickor, strumpstickor 2,5 mm, och jag inte har mer än en uppsättning av varje stickstorlek. Men nu är det dags att få ett helt par sockor att värma tårna på under vintern. Den här sockan kommer att slutföras i ett huj, eftersom jag strax behöver strumpstickorna till mina Monkey-sockar (så snart det beställda garnet kommer vill säga).

Vad var det då som jag lovade att visa bild på igår, som var lite ulligt? Jo...



Shaun the Sheep!!! Jag fick ett supersött Shaun-mjukisfår av Ola när jag kom tillbaka från Sandviken i mellandagarna. Klämmer man honom på nosen bräker han gulligt och drar man honom i svansen darrar han... Här poserar Shaun med Opal, även hon är ullig som få.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gott nytt år!! Så är man då tillbaka på jobbet, känns...tja, man hade ju inte sagt nej till ett par dagars ledighet till om man säger så ;)

Det vat kul att kolla på alla ulliga stickresultat. Cool mössa du gjort till dig, den där Åremössan. Jag ska gå igenom mina mössor och se om jag har nån bra nu när det kommit snö och blivit kallt. Ska bara hitta dom nånstans i nån flyttpåse eller kartong. :)

Linda sa...

Jag är ledig över helgen också, superskönt.
Hoppas att flytten har gått bra! :) Eller iaf hyfsat smärtfritt...

Anonym sa...

Hejsan!

Sökte på Google och hittade din blog ;o) Min nya hobby är stickning ;o) Har just stickat tre stycken Åre-mössor med Milanogarn. Dina var mycket finare så jag undrar.. Hur många maskor har du? Har du dragit ihop toppen eller minskat ner eftersom? Det var en så snygg topp på din mössa ;o) Hur lång är din mössa ungefär? Hälsningar Jennie i Östersund

Linda sa...

Hej Jennie!
Tack för komplimangerna! :)
Min mössa är stickad på tvären i resårstickning (1 rm, 1am) med 38 maskor på stickor 10 mm som ett rakt stycke, inga minskningar med andra ord. Toppen är ihopdragen, jag har sytt ett par varv på insidan för att försäkra mig om att det håller ihop. Att toppen ser snygg ut är bara ett lyckoskott, ibland har man tur när man snörper ihop... ;) Mössan väl kanske runt 35 cm lång, men den går att dra ut ordentligt om man så vill eftersom resåren är så flexig. Förmodligen skulle man kunna blocka ut den lite, men jag gillar att kunna stuka till den som jag vill på huvudet.
Östersund! Så trevligt, det är en av mina favoritstäder!
Ha det bra hälsar Linda