torsdag 21 januari 2010

Maries beställda sockor

Äntligen kan jag visa något färdigstickat! :) Det första gången i år faktiskt... Jag har tre stickningar till som jag håller på att avsluta, så det lär bli fler inom en relativt överkomlig framtid.

Nåväl, här har vi det färdigstickade på bilder tagna med min gamla kamera, så det är inte så flashiga, men ni ser ju vad det är ändå. Jag kallar dem för Maries beställa sockor, eftersom Maries mamma har beställt dem åt henne av mig. :)





Sockorna är stickade i Järbo-Garns Raggi i två färger; tvinnat flerfärgat (vit, ljusblå, limegrön och mörkgrön) samt naturvitt. Tårna fick lov att bli vita eftersom det flerfärgade garnet tog slut, men jag tycker det blev snyggt. Jag har använt strumpstickor 3,5 mm till hela sockorna, egentligen kan man sticka det här garnet med åtminstone en millimeter större stickor, men jag gillar att få ett par riktigt kompakta och mulliga sockor. (Det är inte så att de blir smala, utan de är precis like strechiga som om de skulle varit stickade med större stickor men därmot mycket mulligare.) Mönstret är mitt vanliga hitte-på-bas-mönster för sockor, lite lånat här och där (framförallt från Mormors sockor) och inget speciellt originellt alls. Men det fungerar bra!

2 kommentarer:

Emmas dagar sa...

Vilka mysiga sockor. Det slog mig i går att jag inte heller bloggat något färdigstickat i år än... :-)
Trevlig helg!

Sunna sa...

Jättefina sockar och vetevärmaren.. den blir man ju varm bara av att titta på, så bedårande söt