tisdag 20 april 2010

Lime och choklad

Min Traveling Woman-sjal i lingarn är färdigstickad, tvättad, utspänd, trådfästad, premiäranvänd och fotograferad.









Sticknördfakta:
Jag har stickat med en 3,5 mm tjock och 60 cm lång rundsticka i limegrönt Kalinka-lingarn från Karin Öberg. Den härva på 1 hg jag hade räckte bara nästan till fem upprepningar av diagram A och en upprepning av diagram B, så de sista varven är stickade med en rest av chokladbrunt tunt lingarn från YlloTyll som jag hade i gömmorna. Traveling Woman är ett väldigt välskrivet (av Liz Abinante) och snabbstickat mönster som ger en liten behändig sjal att vira runt halsen. Egentligen ska man göra enbart två upprepningar av diagram A, men jag valde att göra fler eftersom jag använde mindre stickor och tunnare garn än i originalet.
Just nu är min sjal lite stel efter tvätt, men inom kort kommer lingarnet att förvandlas till något som närmast kan beskrivas som ett supermjukt välanvänt örngott, lingarnets fördel och förbannelse (eftersom det tappar lite i form där det vinner i mjukhet). Men jag älskar att sticka med en lingarn, det är en väldigt trevlig upplevelse både vad det gäller känslan och utseendet.

5 kommentarer:

Emmas dagar sa...

Så fin den är! Mycket snyggt med de två färgerna tillsammans. Den kombinationen kanske jag ska prova också...

Garntrollet sa...

Jättefin! Färgerna på sjalen passar verkligen ihop.

Och framför allt: de passar dig! Snyggt!

Sunna sa...

Den blev ursnygg, färgen är underbar, har också tittat och funderat om jag inte skulle testa den sjalen

Johanna sa...

Jättefin! Jag har en TW som ligger på blockning nu, hoppas på fotoväder i morgon så jag kan lägga in bilder på min blogg.

Johanna sa...

Ja, det är Zauberball. Bilder finns nu i min blogg. :-)