tisdag 29 juni 2010

Rävansikten

Liksom vattnet rusar ur badkaret när man drar ur proppen hoppar färdiga stickningar av mina stickor när jag får semester. ;) (Näe, det lär inte komma en ny färdigstickning imorgon också, det är en fysisk omöjlighet!) Dagens färdigstickning är Fox Faces Socks, designade av duktiga Nancy Bush.






Sockor i lampljus...


Sticknördfakta: Sockorna är stickade i vit Garnstudios Fabel och med bambustrumpstickor 2,5 mm. Fox Faces Socks var mars-mönster i Stickameras Sockklubb, och om jag inte minns fel började jag sticka på dessa redan i slutet av februari. Varför har det då tagit så lång tid kan man fråga sig? Det undrar även jag, jag har gillat det lättmemorerade spetsmönstret, vikkel-flätan, tå-ihoptagningen och mönstret på hälen, men det finns två saker med sockorna som jag verkligen inte gillat.

Den första är hälkonstruktionen. Jag tycker att den häl som finns i mönstret är för liten, åtminstonde för mina höga vrister. Dock valde jag att inte sticka om den eftersom jag gärna ville pröva på ett annat sätt att konstruera en häl än den variant jag alltid kör på (en mer rundad variant av den fyrkantiga som det här mönstret erbjuder). Dock är inte hälarna så små att sockorna inte passar, men passformen kunde ha varit bättre.

Den andra saken jag inte gillat är garnet i sig. Sockorna är stickade i Garnstudios Fabel, ett garn jag normalt gillar eftersom det brukar vara prisvärt och lite fylligt. De två nystan jag hade var visserligen prisvärda, men de saknade den fyllighet som Fabel normalt har, det här garnet var lite för stelt och tunt i min smak. Det har gjort att resårpartierna inte är så snygga som de borde och att definitionen i maskorna i spetsmönstret är väldigt långt ifrån perfektion. Detta problem skulle nog ha kunnat lösas även det med hjälp av en mindre stickstorlek, men det krävde ett inköp och det hade jag ingen lust med.

Men, trots ett par små minustecken hos sockorna så kan jag lova att de kommer att bli väl använda. Ett torp från början av 1800-talet (som vårt) har nämligen (trots flera omgång av renovering) tämligen kalla golv under större delen av året, så sockor eller tofflor är av nöden tvunget.

3 kommentarer:

Emmas dagar sa...

Supersnygga!

Pernilla sa...

Fin närbild på vikkel-flätan. Det var en kul detalj på de här sockorna tyckte jag.

Garntrollet sa...

Vad fina och söta! Ser ljuvligt sommarfina ut.

Ja... alltså jag har garn runt väggarna där jag har min lilla ministudio, men jag använder hörlurar (mina grannar slipper höra allt gnissel) och Peter har inget garn i sitt rum (fast skulle behöva, för han använder inte hörlurar :-)

Jag visste inte att man kunde vara allergisk mot pelargoner! Vad tråkigt. Kan du inte ha dem utomhus?