söndag 28 december 2008

Julklappar i text, inte bild

Edit: När jag ursprungligen la upp det här inlägget vrenskades internetuppkopplingen och det blev inga bilder i inlägget, men efter det har jag lyckats peta dit några bilder. /Linda

Hoppas att ni har haft en riktigt skön julhelg! Jag har haft en härlig jul, det har mysts, stickats, delats ut klappar, lästs böcker och tagits det allmänt lugnt. Under julhelgen har jag stickat vidare på min stackars försummade holkärmsjumper Anna. Den har legat på is lite grann eftersom jag har knåpat på julklappar under december månad. Eftersom dessa nu har nått sina nya ägare kan jag visa upp dem bloggen.





Först ut är Mimmis randiga sockor. De var egentligen ett beställningsjobb – hon ville ha ett par höga, lite tjockare sockor att ha i gummistövlarna – men de blev en julklapp. Garnet är Järbogarns Raggi och de är stickade på strumpstickor 3,5 mm. Mönstret är till största delen ett eget hopkok av olika sockidéer: storleken är baserad på erfarenhet och en snabbglimt på Järbogarns hemsida, modellen är konstruerad för att vara praktisk, men den är ju inget jag själv har kommit på (den här typen av sockor ser man ju lite här och var), jag har stickat på och sett vad som skulle kunna bli bra. Jag gillar idén med en resår stickad med 2 aviga, 2 räta som följer med ner på baksidan av benet medan framsidan är i slätstickning. Hälen är förstärkt med lyfta maskor från rätan och upplockningen av maskor på sidorna om hälen är gjorda med vridna maskor. Och för att få en snygg randning testade jag ”travelling jogless stripes”. Jag trodde först inte att det skulle bli en skillnad mot att bara byta färg som vanligt – men det blir jättestor skillnad! Jag gillar verkligen att färgbytena inte syns. Det är skojigt att sticka sockor i såhär tjockt garn som omväxling – det går så himla fort!



Den andra stickade julklappen var även den till Mimmi. (Det är tacksamt att sticka till sin mamma, hon blir glad för hemmagjorda saker!) Det är en liten duk stickat inifrån och ut av brunt lingarn från YlloTyll (rester från mitt linlinne jag stickade förra sommaren) stickad med strumpstickor 3 mm. Mönstret kommer från boken The Knitters Book of Yarn, en härlig bok i mitt tycke.
Jag rekommenderar er inte att sticka en sån här på enbart strumpstickor, det är bra att ha en rundsticka på slutet när maskorna är många. Jag har en 3 mm stor och 40 cm lång rundsticka, men den befann sig på okänd plats under stickningen så jag fick lov att hålla till godo med strumpstickor. Mot slutet blev det lite kämpligt att hålla alla maskor kvar på stickorna, men det gick med lite envishet.



Olas brorsbarn Malkolm och Camilo har ju tidigare fått varsin Ron’s Animal Crackers Hat, så naturligtvis måste även lillebror Hampus ha en. De stora pojkarnas mössor håller sig nära originalmönstret (som ni hittar i Alison Hansel’s bok om Harry Potter-stickning), men Hampus är ju inte året än och behöver en annan typ av mössa. Därför blev Hampus’ mössa en korsning mellan Animal Crackers Hat och Elizabeth Zimmermanns Fishermans Hat. (Mönstret till den senare hittar ni i Knitter’s Almanac.) Den rätstickade nackdelen är kortare än i Elizabeths version, men maskantalet och intruktionen för öronlappsvändningarna har jag följt. Efter att ha lagt upp 10 maskor för pannan har jag nästan följt mönstret för Animal Crackers Hat till punkt och pricka. Det stora avsteget från mönstret är färgvalet. Till den här mössan har jag helt valt färger själv som jag tyckte var fina tillsammans men utan bas i orignalmönstret. Själva mönsterdelen är väldigt rolig att sticka, och det är ett nöje att sticka med flera färger på strumpstickor 9 mm. Det går undan vill jag lova… Garnet är Garnstudios Eskimo; mjukt, fluffigt och mycket prisvärt. Jag är mycket nöjd! Hampus blev väldigt söt i sin mössa, även om den är lite väl stor ännu. Men han växer ju…

Jag har även stickat en till liten julklapp, ett par minisockor att hänga i julgranen till min kompis Solveig. De blev väldigt söta, och är löst baserade på det här mönstret. Jag snodde idén, maskantalet och granmönstret från originalmönstret, men i övrigt har jag stickat dem som vanliga sockor (på tre stickor) och inte som det föreslås i mönstret, fram och tillbaka på två stickor. Det blir ingen bild på dessa skapelser just nu eftersom bilden i fråga ligger på en annan dator än den jag sitter vid för tillfället och alla pinneminnen (USB-minnen) tycks ha fått fötter… Ni får tro mig på mitt ord att de blev väldigt små och söta!

Jag fick även en stickrelaterad julklapp: boken Sticka mera av Paula Hammerskog och Eva Wincent. Det är en inspirerande bok som ger många bra tips och trix, och som även innehåller ett och annat fint mönster. Det jag gillar speciellt med boken är det kapitel som heter ”Avancerad stickning” och som är en liten samling av provlappar uppstickade i olika typer av hålmönster, flätmönster, strukturmönster och så vidare. Jag kan mycket väl se flera av dem omsättas i olika projekt! Ola vet precis vad han ska ge sin garnberoende sambo i julklapp!

Som jag sa tidigare, nu i mellandagarna har jag roat mig med att sticka vidare på min holkärmsjumper. Bakstycket är strax klart, det ska bara maskas av i omgångar nu för att axlarna ska slutta holkärmigt. För att inte bli för sysslolös har jag även börjat sticka på Sockklubbens sista par sockor, decembersockorna Vortical. Jag har precis börjat, så det är inte så mycket att visa upp ännu, men de artar sig väl. Förhoppningsvis hinner jag klart med dem innan året är slut så att jag får tillgodoräkna mig dem i Sockklubben.





Häromdagen var jag även en sväng inom Helylle i Kristianstad och klappade på alla underbara garner. Jag hade inte planerat att köpa något speciellt, men ut med mig från affären kom två trevliga härvor supermjuk babyalpacka i form av Manu från BC Garn och två nystan sockgarn i milda färger från Gepard. Babyalpackan är helt enkelt underbar, jag skulle gärna vilja att den blev en mössa eller liknande. Och sockgarn kan man inte få för mycket av, eller hur? Jag har aldrig stickat i garn från Gepard förr, så det ska bli intressant att se hur det beter sig.

Inga kommentarer: