måndag 2 november 2009

Ännu ett Knyttprojekt färdigt

Jojomensan, här avslutas det påbörjade stickningar på löpande band! Idag har jag fixat till den sista monteringen på Knyttprojekt B.1 och B.2 och resultatet blev detta...







Två trevliga små hjälmmössor, stickade med dubbel Indicita (alpacka) i rött och rödmelerat (eller som jag kallar färgen: vinbärsmix) med bambustickor 3 mm. Eftersom garnet inte riktigt räckte fick jag sticka sista varvet samt avmaskningen på andra mössan i ett annat garn (jag hade en snutt mjuk merinoull över), och jag gjorde även knytsnoddar i samma merinogarn. De blev väldigt söta tycker jag, en våldsamt klassisk modell. Mönstret kommer från Vantar, mössor, sockor, sjalar av Anita Gunnars. Jag hade tänkt fodra dem med bomullstrikå (mest för att göra dem lite extra vindtäta), men det blev lite knöligt så jag struntade i det. (Men: det betyder att jag har lite bomullstrikå att göra något annat roligt av!)
Så, Anna! Vill du stoppa vinden så kör med dubbla mössor - en i bomull underst och en hemstickad i alpacka över. :) De kommer med posten på tisdag, jag lägger dem på lådan imorgon måndag!

6 kommentarer:

Sunna sa...

Va effektiv du är, snabb som jag inte vet vad. mössorna är underbara så klart

Emmas dagar sa...

Söta mössor!
Det gick bra att använda den "rosa" sjalen idag;-)

Anna sa...

Ojoj så söta! De har inte kommit idag men kommer förhoppningsvis imorgon då! :D

Linda sa...

Jag håller tummarna för att de dyker upp idag, jag la på dem först i går... :)

Anna sa...

Nu har de kommit fram, tack så mycket! Lite stora än, men blir nog perfekt till vintern! :D

Linda sa...

Kan tänka mig att de är lite för stora. Allt som jag tycker är jättepyttelitet är för stort till dina jättesmå söta bäbisar!