lördag 23 februari 2008

Sumpstank, fiskdöd och så lite garn...

Nu var det hela elva dagar sen bloggen fick ett nytt inlägg. Anledningen till detta är att vi har haft semester och har varit både i Ovesholm och i Sandviken och hälsat på en massa folk. Det har varit jättemysigt, det är skönt att göra något annat än att åka till jobbet och sen hem och sova och sen samma sak dagen efter. Tyvärr var det inte lika trevligt att komma hem. När vi låste upp dörren igår förmiddag var hela huset iskallt! Innehållet i frysen var däremot varmt och gott och välsmält och de flesta fiskarna i akvariet hade dött av köld... Jepp, korrekt gissat, huvudsäkringen till elen i huset hade gått av någon anledning. Det är så grymt surt, mat för tusenlappar är förstörd och akvariet ska vi bara inte prata om. Vi hade stora, fina fiskar som vi haft i många år och nu har vi bara en sex-sju stycken kvar. De bor för tillfället i en plasthink...



Akvariet formligen stank av sump och döda fiskar, så vi har monterat ner det helt. Allt som var däri måste skuras och kokas innan det går att använda igen, och bottengruset har vi slängt ut i trädgården. Det hade legat aningens ström kvar på uttaget som rengöringsfiltret till akvariet var kopplat till (fråga mig inte hur det här med el fungerar men enligt vår vaktmästare var det tydligen möjligt) och detta har gjort att motorn till filtret har fortsatt gå även om det inte har orkat pumpa runt något vatten. Detta förstörde filtermotorn och ett nytt filter av den kalibern kostar ungefär lika mycket som ett nytt litet akvarium. Igår eftermiddag var vi ner till djuraffären i Färjestaden och beställde ett nytt litet akvarium som våra kvarvarande firrar ska få bo i. Tills dess får de hålla till godo med den gula hinken... :) De har fått ett litet filter som bubblar till vattnet för dem och vattenvolymen är så liten att det hålls varmt av rumsvärmen och av motorn från filtret. Stackars fiskar!

Så, vi hade helt klart att göra när vi kom hem igår. Vi var så trötta efter att ha sanerat akvariet och städat ur frysen (den blev i alla fall ordentligt avfrostad, man ska alltid se saker positivt!) att vi somnade bums efter På Spåret! Nu har vi nästan fått upp temperaturen i huset också, för närvarande ligger den på 18 grader i luften (så nu går det att vara still utan att bli blå om läpparna) även om golvet fortfarande är iskallt (vi har torpargrund). Å andra sidan får jag ju tillfälle att använda hemstickade sockar!

Ett par små stickprojekt har blivit färdiga under semestern. För det första har vi ju mitt hemliga bomullsprojekt...




Det är ett äppelskydd! Idé och grundmönster (jag gjorde om det lite) kommer från "Roliga stickboken" av Rachael Matthews. Skyddet är stickat av Marks & Kattens Viva på stickor 4 mm. Det gick åt väldigt lite garn så jag har material kvar till mååånga nya äppelskydd. Just det här fick Anna i födelsedagspresent när hon fyllde 28 år igår. Grattis igen!

Det andra färdiga projektet är ett par halvvantar som Mimmi (min mamma) fick i försenad Alla Hjärtans Dags-present.



De är stickade på strumpstickor 3 mm i Schachenmayrs Alpacka. (Jepp, det är restgarn från Willes fuskpolo.) De blev väldigt mjuka och mysiga! Mönstret är fria lindiska fantasier inspirerade av Whitbysockarna jag stickade klart i januari.

Annars har jag stickat vidare på mina februarisockar. Jag är nere på foten på andra sockan nu, så nu är det racestickning som gäller så att de blir färdiga den här helgen!

Naturligtvis har jag även köpt en massa garn... Ovesholm ligger ju alldeles utanför Kristianstad, och på Södertorg i Kristianstad ligger ju Helylle. Där införskaffades tre nystan mörkgrå Fabel från Garnstudio. De är tänkta att bli ett par Uptown Boot Socks från boken "Favorite Socks - 25 Timeless Designs" från Interweave till Ola.



Helylle köpte jag även två nystan Rauma Finullgarn i lime- och nougatfärgat.



Av dessa har jag tänkt mig att sticka ett par bolstermönstrade vantar ur boken "Vantar, mössor, sockor och sjalar" av Anita Gunnars till mig själv. De har en speciell uppläggning med tre trådar (typ en sådan uppläggning man har för tvåändsstickade plagg, även om dessa vantar inte är tvåändsstickade).

I Sandviken kunde jag givetvis inte låta bli att gå in på Hanna Engs Eftr., och där inne gjorde jag ett litet sockrelaterat inköp...



Två små söta melerade nystan Bamboo Strömpegarn från Hjertegarn! Det ska bli kul att sticka av det, jag har aldrig prövat bambugarn innan. Det är ialla fall mjukt och gosigt.

Idag var jag inne på Ullcentrum här i Borgholm och med mig ut därifrån hängde en härva Linea lingarn i svart...



Vad den här härvan ska bli är hemligt, men jag törs ändå visa den för jag tror inte att personen jag har i åtanke för slutresultatet läser min blogg regelbundet. Men eftersom risken finns för att personen i fråga ändå skulle kunna ta sig en titt här säger jag inte mer! :)

3 kommentarer:

Eva i Halmstad sa...

Så trist med fiskarna.
Roliga garn du köpt. Ha en riktigt varm och go helg på dej.
Eva.

Frida sa...

Hur lyckades du med äppleskyddat? Jag försökte men delarna blev så små så det räckte inte ens till en clementin kanske mer till en kumquat :-)

Linda sa...

Hej Frida!
Jadu, mitt första försök var också i kumquatstorlek... Såhär gjorde jag:
Lägg upp 2 maskor på stickor 4 mm och sticka slätstickning.
Sticka första varvet avigt (2 maskor).
Öka på nästa varv (rätt varv) till 4 maskor genom att sticka i både den främre och den bakre maskbåden hos de två maskorna.
Öka sedan varannat rätt varv med två maskor genom att plocka upp den horisontella tråden mellan första och andra maskan och nästsista och sista maskan. Sticka den upplockade maskan i bakre maskbågen (vridet).
När du har 14 maskor på stickan slutar du öka (du har nu stickat klart ett rätt varv). Nu stickar du 5 varv med 14 maskor (räkna både räta och aviga varv). Du avslutar med ett avigt varv.
På nästa varv, som är ett rätstickningsvarv, minskar du sedan istället för att öka. Sticka 2 maskor tillsammans i början och slutet av varvet (ha en kantmaska) varannat rätt varv fem gånger tills du har 4 maskor på stickan.
Nu stickar du ett avigt varv och sedan stickar du från rätan 2 räta maskor tillsammans två gånger. Maska sedan av från avigan. (Avmaskningskanten blir "upp" på äpplet.)
I övrigt har jag följt instruktionerna i boken. Jag stickade sammanlagt 4 äppelkroppsdelar och på den sista gjorde jag den lilla extra uppläggning/avmaskningsdelen som blir öglan som håller igen skyddet. Trixet för att göra skyddet större är att öka och minska varannat RÄTT varv, inte som det står i boken, varannat varv. Då kan man till och med klämma in ett stort Jona Gold-äpple i skyddet!
Lycka till!
/Linda