söndag 20 april 2008

Mjuk och mysig tröja

Igår fredag var vi på Söderports Café och såg en spelning med Johan Johansson och Dan Viktor. Dan "vikarierade" för Kjell Höglund som tyvärr var sjuk, men det var ett riktigt grymmebra vikariat! Vi hade förköpt biljetter sen innnan, eftersom jag gärna ville se just Kjelle, men ingen blev ledsen av att höra de andra snubbarna heller. Johansson har jag sett tidigare och han är alltid fenomenal, men Dan Viktor var en ny och trevlig upplevelse. För er som vet spelar han en galen blandning av svensk punk och Dan Andersson-visor. Coolt. Kalmar är ett sådant trist ställe i vanliga fall, jag älskar den här typen av småspelningar med schysst artister, men det är första gången på de snart fyra år vi har bott i trakten som det är en spelning i vår smak. Visst, Kent har spelat här och Lars Winnerbäck, men det har varit stora arenaspelningar och det är alla gånger inte det allra bästa. Jag gillar både Kent och Winnerbäck, men det lockar inte att gå på en konsert i en sporthall - för mycket jävla hockey för mig. ;) Kent har jag således aldrig sett - de har väl slutat spela på riktiga ställen - men Winnerbäck har jag sett massor av gånger. Vi såg honom på vid två tillfällen på Palladium i Lund 2000 och 2001, och båda spelningarna var fantastiska. Sen har vi sett honom några gånger till på stora spelningar med Hovet, men det har aldrig varit lika magiskt. Konsensus: Ju mindre ställe, desto bättre spelning. :) (Eller så är det jag som blivit mindre magisk med åren...) Hursom vill jag gärna höra Kjelle live någongång. Men det går väl fler tåg!

Monza och Opal har gjort sin utomhuspremiär idag! Solen sken härligt varmt mitt på dagen, så jag och luddmonstren gick ut i trädgården och luktade på gräset, rullade oss i myrbon, drog lite ogräs och trasslade in oss i kattkopplen. Till sist kom Ola ut och räddade mig från härvan vi åsamkat och då gick det bättre. :) Sen de kom in har de legat och sovit, tydligen tar det på krafterna att vara ute och gosa sig i solen. Det känns nästan som om jag blivit lite solbränd - eller rättare sagt, att jag fått en och annan fräken. Jag blir, som äkta rödhårig, aldrig solbrun, utan alltid bränd alternativt fräknig till tusen. Mimmi hävdar att fräknar är sött, och jag håller med. (I och för sig, vad skulle du annars säga Mimmi, du är ju en fräken i mänsklig form!!!) :)

Ikväll har vi även haft en annan premiär - nämligen grillpremiär! Ola grillade sig lite kryddad grishals (karré på fin svenska) medan jag föredrog en liten bit citruskryddad lax. Till det lagade vi potatisgratäng med myyycket vitlök (vi kommer alltså att slippa vampyrbett inatt) och mumsig sparris. Efter maten har jag suttit och sytt knappar i Hampus lilla tröja som nu är färdig att postas till honom i morgon.


Mjuk och mysig bomullströja i miniformat



Supersöta Lilla Spöket Laban-knappar


Mönstret kommer från YlloTyll och är en baströja för ekologiskt Regnbågenbomullsgarn/Tekla-bomullsgarn. Själv använde jag knappt ett hekto olivfärgat Regnbågengarn till storlek 6 månader på stickor 3 mm. Det har varit busenkel och superskoj stickning - garnet var verkligen fantastiskt! Lättstickat och med härlig färg och framförallt vackert glansigt. Jag har skrivit i en tidigare post att jag kan tänka mig en sommartopp till mig själv i det här garnet, och det kan jag fortfarande tänka mig väldigt mycket. I och med att garnet är såpass tunnt blev tröjan smidig och fin och den kan säkerligen tänja sig en del när lillpojken växer. För han växer. Jisses, vad han växer. Ärligt talat hoppas jag att han inte vuxit ur tröjan medan jag stickat den, men har jag gjort det må så vara. Det kommer väl alltid nya små knytt, så någon borde ju kunna använda den tids nog, och kan Hampus inte ha den så stickar jag gärna en ny, lite större, till honom eftersom denna var så rolig att knåpa ihop.

Nästa stickprojekt, som jag sedan länge har ritat klart mönstret till, är till vidare superhemligt. Så mycket kan i alla fall jag säga, att det blir i ett härligt svart lingarn från Ullcentrum. Undrar om jag ska nysta upp garnet nu eller om jag står ut att vänta tills i morgon bitti? :)

Ikväll såg vi förresten en dokumentär om punkens framväxt på SVT2. Schysst program, allrahelst eftersom de medverkande menade att Green Day inte är punk. Precis vad jag alltid sagt!!! Green Day må vara poppis, men i mina ögon är det amerikansk überproducerad radioskvalsmusik. Trevligt att fler håller med mig för en gångs skull... ;) Hey-ho, let's go!

1 kommentar:

Efwa - Medea sa...

Visst är regnbågengarnet härligt att sticka med och det bästa är att det håller sig såå bra när man tvättar det. Jag stickade första tröjan i Regnbågen till mitt första barn i början av 1985 och stickar fortfarande av garnet och njuter varenda gång.