söndag 18 oktober 2009

Inspiration minskar lortkärringrisken

Sent omsider befinner sig jag, kameran och datorn på samma våglängd, så nu är det dags för att visa det tidigare i veckan ivägskickade Knyttprojekt C1 och C2.





Pyttesmå sockor! De är verkligen pyttesmå, jag stickade storlek 0-3 mån enligt en av Järbo Garns beskrivningar, och precis när jag slutat minska för hälen så var det dags att börja minska för tån! De blev skrattretande små, men väldigt söta. Jag misstänker att tvillingarna har vuxit ur dem på en vecka eller två, men det var väldigt roligt att sticka fånigt små sockor och skulle det vara så att tvillingarnas ömma moder önskar större sockor så får hon säga tills så kommer de med posten. :) Jag har använt mig av sockgarnsrester, Kaffe Fasett-randigt Regia och brunt Opalgarn samt bambusockstickor 2,5 mm. Färgerna återges bäst på den nedre bilden, men jag tyckte att den övre blev så cool med sitt lite gula ljus. (Småsockorna låg för övrigt i ett gammalt durkslag vid fototillfället.)

Jag slog på stort idag när jag i ett anfall av inspiration (orsakat av en härlig höstsol) tvättade alla fönster både på in- och utsidan. Ola och Jens fixade det sista med vindskivor och solribbor på ena sidan av huset (det blev grymt snyggt!) och när de inte längre hade nytta av mig (jag hade stått och hållit spikasken till Ola och försökt se "snickrig" ut) så insåg jag: fönstertvätt är dagens projekt! Att tvätta fönster är den sortens städning som för mig kräver en inspirerad dag, jag kan inte tvinga mig till att göra det för att jag måste (såsom man får göra med dammsugning och toastädning för att undvika att framstå som en lortkärring). :) Det blev dock inga gardiner bytta, för i sådana fall hade jag varit tvungen att ta fram symaskinen och sy om några av de befintliga gardinerna eftersom fönstren här i torpet är väldigt mycket mindre än alla de fönster vi haft där vi bott tidigare. Men, en vacker dag slår kanske gardininspirationen till också!

1 kommentar:

Sunna sa...

De var ju för underbara, har nyss avslutats sonens sockar i stl. 44 så dina var en dröm