måndag 27 oktober 2008

Utnålat









I helgen har det som ni ser ovan tvättats och nålats ut för fullt. Cirkelsjalen har blivit slät och fin och framförallt STOR! Om jag har den på mig och fäster den runt axlarna når den ner på halva låret (och jag är ändå ingen pygmé, jag är snarare av medellängd). Hur härlig som helst! Jag förstår om ni är trötta på rönnbärsbilder, men i fortsättningen kommer jag mest att ha sjalen på mig - inte fotografera den - så ni kan vara lugna! :)





Färdigstickad, tvättat och utnålad är en svart linhalsduk som jag glömt bort att jag hade... I våras gick denna linsjal under namnet "mitt hemliga lingarnsprojekt" här på bloggen, och då var den tänkt som en födelsedagspresent till Erika, min söta svägerska. Eftersom jag aldrig blev färdig i tid blev stickningen liggande, men i somras tog jag mig samman och stickade klart halsduken. När jag nu tvättat och nålat ut den tycker jag att halsduken inte riktigt känns som Erika till 100% så därför behåller jag den själv! (Det är lite egoistiskt, jag vet, men om jag vill ge bort det vill jag vara helt nöjd med det stickade och det är jag inte här.) Jag brukar gilla det mesta jag stickar, men den här halsduken har varit ganska pestig. Mönstret i sig är det inget fel på, det är ett vanligt hålmönster med dubbla omslag som jag knåpat samman efter eget huvud efter inspiration från Lace Ribbon Scarf och de enkla halsdukar som finns hos Ullcentrum. Det är snarare garnet som gjort stickningen tråkig! Jag använde Ullcentrums Linea, ett tunt garn som består av tre trådar lin och en tråd bomull. Ett riktigt jobbigt garn, stelt som bara den och dessutom splittar det sig hela tiden till förbannelse! Jag har stickat med YlloTylls tunna lingarn innan och älskade känslan av det styva lingarnet som blev silkesmjukt och glansigt, men Linea blir varken silkesmjukt eller glansigt. Det har lite papperskänsla när du stickar och är allmänt jobbigt, men tack och lov blir det i alla fall acceptabelt mjukt som uppstickat plagg, så att det går att använda halsduken utan att få skavsår. För er som undrar så är halsduken stickat med jumperstickor i bambu, 3,5 mm. Jag har använt halsduken i två dagar nu och jag har nätan förlåtit den för den var så tråkigt under tillkomsten, för den är både snygg och skön. :)

Vi har ett par dagars utbildning nu medan ungarna har höstlov. Jag deltar i en utbildning om hur man ska diskutera alkoholfrågor med de små liven, men på lunchen spurtade jag upp till Garnboden och köpte lite mer garn till min lilla vita hemlisstickning. Jag som hade hoppats på att mitt garnlager skulle minska lite i och med att jag använde upp gamla garnrester, men nu ligger garnlagret på plus istället. Så kan det gå!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror jag är lite trött men jag tänkte "Jisses vilken stor mössa! Undrar om den kommer att krympa ihop när den blir torr?" innan jag läste i texten att det var en sjal. :D

Linda sa...

Hahaha, dags för lite mindre dataspel och lite mer sömn kanske... :)

Little Miss Splendid sa...

Ansi är nog inte ensam om att vara trött- jag trodde först att cirkelsjalen var en julgransmatta av finare modell :)

Linda sa...

Hihi, tja, det är du inte ensam om. Min sambo Ola tycker den ser ut som en bordsduk!