söndag 23 januari 2011

Färdigstickat, nästan-färdigt och påbörjat

Nu är det dags att visa det ovisade som nämndes i inlägget från i måndags. (Anklaga mig inte för att vara snabb, haha!) Trots att veckan till en början kändes som om den skulle bli väldigt stressig blev det faktiskt en ganska stickvänlig vecka. Först ut att visa upp sig är en färdigstickning...







Detta är YlloTylls mönster nr 947, Mössa med flät- och spetsmönster, som jag har stickat på beställning till Evelina. Hon beställde och betalade garn och mönster över telefon, det hela skickades till mig, och idag har jag lagt en färdig mössa på brevlådan till henne idag. YlloTyll gör inte bara snygga designer, de är verkligen tjänstvilliga också!

Sticknördfakta: Mössan är stickad i mjukaste Vidal Alpaca från HjerteGarn, garnet är superwashbehandlat (!) och tål att tvättas i ullvagga i maskin. Det är ett verkligt mjukt garn eftersom det består av 100% babyalpacka, och det är miljövänligt färgat vilket alltid är ett plus. Jag har använt ca 1½ nystan mellangrått (färgnr 3402) och stickat med strumpstickor 3 mm (till mudden) och 4 mm (till övriga mössan) i metall respektive bambu. Detta har varit en grymt rolig stickning! Mönstret var enkelt att lära sig utantill, och garnet var bara för mysigt att sticka med. Jag skulle kunna tänka mig en pyjamas i det här garnet! :)

Innan jag började sticka på Evelinas mössa hade jag påbörjat att sticka på sjalen i grovlin (också det mönstret och garnet från YlloTyll) som Mimmi fick i presentkortsform i julklapp. Jag gjorde dock en liten paus i sjalstickandet för att sticka mössan, eftersom jag misstänker att Evelina inte ville vänta till midsommar med att få den. ;)



Jag har bara precis hunnit börja på sjalen och stickat yttersta spetsen, men även det här projektet är riktigt rolig stickning! Och garnet, jag älskar lingarn! Det ska bli kul att fortsätta knåpa med denna stickning.

Dessutom har jag gjort något oerhört i mina ögon; jag har stickat klart och fäst alla miljoner lösa trådar på min Buttercup-topp! Eller för att vara noga, jag stickade klart den för ca två veckor sedan (den hade legat orörd i ett halvår ungefär, med bara sex varv kvar att sticka), men sedan har den legat och tittat eländigt på mig och vinkat med sina alla lösa trådar ett par veckor. Igår kväll (nja, natt snarare) förbarmade jag mig över den och fäste alla trådarna (vilket inte alls tog så himla lång tid), så nu ligger den i tvättkorgen och väntar på sin tur att få sig ett dopp. Så fort den är tvättad, torkad och strykt ska jag fota och färdigstickningsblogga den... Jag ser fram emot att kunna använda den, den passar riktigt bra!

Inga kommentarer: