söndag 13 november 2011

Raka tumvantar – ett basmönster i damstorlek

Jag fortsätter att då och då lägga upp mina basmönster, dvs mönster som inte är något speciellt ur designsynpunkt, men som är bra för mig att ha nedskrivna (eftersom sannolikheten att jag ska återanvända dem är stor) och som kanske även kan vara till glädje för någon annan som vill sticka något liknande. Dessa raka tumvantar i damstorlek skrev jag ner instruktioner till medan jag stickade Evelinas beställda vantar som du ser på bild här.
Har du frågor om mönstret eller upptäcker fel, hör av dig!
Trevlig stickning! /Linda



Storlek:
Vanten passar en damhand vars handflata (utan tumme) är ca 8 cm bred och 11 cm hög och vars mått från handlov till långfingerspets är ca 18-19 cm. Prova under tiden du stickar så att du får rätt antal varv.

Material:
Eskimo från Garnstudio/Drops (100% ull), 2 nystan (100 gram).
Strumpstickor 6 mm, 5 st.
Stickmarkör om du vill markera var varvet börjar.
Garn i avvikande färg att sätta tummaskor på.
Stoppnål och sax.

Vantarna stickas lika, förutom att hålet för tummen placeras på st 4 för vänster vante och på st 1 för höger vante.

Resåren:
Lägg upp 28 m och fördela maskorna på fyra strumpstickor (7 m/st). Om du vill kan du markera var varvet börjar med hjälp av en stickmarkör.
Sticka resår (2 rm, 2 am) i 10 v.

Handen:
Sticka slätstickning i 14 v.
Nu är det dags för att sätta maskor på tråd för tumhålet: För vänster vante: St slätstickning på sticka 1, 2 och 3. På sticka 4: st 2 rm, sätt 4 m på tråd för tummen, lägg upp 4 nya m genom att göra halvslag på höger sticka, st 1 rm. För höger vante: St 1 rm på sticka 1, sätt 4 m på tråd för tummen, lägg upp 4 nya m genom att göra halvslag på höger sticka, st återstoden av varvet i slätstickning.
Sticka slätstickning tills arbetet mäter ca 23 cm, ca 19 v.

Minskningar för handen:
Sticka minskningsvarven såhär: På sticka 1 och 3: St 1 rm, st 2 rm tillsammans genom bakre mb, st resterande m på stickan i slätstickning. På sticka 2 och 4: St slätstickning tills 3 rm återstår på stickan, st 2 rm tillsammans, st 1 rm.
Minskningar görs varje v i 6 v. Dra igenom garnet genom de fyra återstående m.

Tummen:
Sticka tummen på tre stickor istället för fyra.
Sätt de fyra maskorna från tråden på den första stickan. Plocka sedan upp 8 m till, på två andra stickor.
Sticka slätstickning i 12 v.
Minska sedan såhär: Sticka 2 rm tillsammans genom hela varvet. Upprepa minskningsvarvet en gång till. Dra igenom garnet genom de tre återstående m.

Fäst alla trådar. Tvätta gärna upp vantarna och mys med varma händer sedan de torkat.

© Linda Onsarp 2011
http://ulliga.blogspot.com

9 kommentarer:

Tina sa...

Vantarna ser mycktet varma och sköna ut. Snygg färg, tycker jag!
Fint att du delar med dig av dina basmönster. :))

Garntrollet sa...

Jättefina vantar!

Tack för att du delar med dig av ett superbra mönster! Dessa ska jag definitivt sticka, jag fryser alltid om händerna när jag är ute på vintern. Är det inte lite "meckligt" att sticka med så tjockt garn? Ska kolla om jag inte har något garn som kan ersätta Eskimo.

Juliusdotter sa...

Tack för mönstret. Har nu gjort två par, det andra paret la jag till en fläta, resultatet finns att beskåda på min blogg.

Juliusdotter sa...

Kul att du gillade min version av vanten. Att tillägga är att flätan på höger handen är spegelvänd. Har även testat ett till av dina mönster men den publiceras efter jul :)

Sarah (Sarahstickar) sa...

Så fina! Måste testas.

Elisabet Sandberg sa...

Tack snälla du för detta mönster. Jag stickade ett par idag och de blev verkligen varma och sköna!

Margareta sa...

Tack för enkelt och praktiskt mönster som går att variera!! Det passar ju bra med lovvikka också. Då ruggar jag upp vanten både på in och utsida. härliga att skicka till frusna barn i Rumänien t. ex

Anonym sa...

Hej !
Skulle man kunna öka maskantalet genom att sticka i främre och bakre.maskbåge istället för omslag?

Linda sa...

Hej,
Det är en rak vante utan tumkil, så de halvslag (inte omslag) du läser om i mönstret handlar om att lägga upp nya maskor där du precis satt av maskor på tråd för tummen. Det finns således inga maskor att öka i från början, utan du gör en uppläggning mitt i arbetet med halvslag för att kunna sticka handen ovanför tumhålet. /Linda