måndag 16 februari 2009

Hearts for Mimmi

Februarisockorna Hearts for You i Stickameras Sockklubb stickades klart sent igår kväll… De fick bli en lite försenad Alla Hjärtans-Dagspresent till Mimmi, min mamma. Här visas de i ett par något darriga bilder på grund utav det försynta vinterljuset.





Garnet är Opal Uni (som jag hade i mina gömmor) i en mörk lila färg, ganska fin faktiskt. Jag använde bambusockstickor 2,5 mm och stickade mellanstorleken över 60 maskor. Eftersom jag inte gillar kortvarvshälar stickade jag en hällapps-häl istället, med varannan maska lyft från rätan så den blev lite förstärkt och trivsamt strechig. Det var ett lätt och mycket snabbstickat mönster, när man väl klarat av de 30 varven med muscher och snurrande maskor var det rena autobahn-stickningen. Jag har aldrig stickat muscher förr, jag brukar undvika mönster med muscher eftersom jag tycker de ser lite småfåniga ut. Det tycker jag fortfarande, men på det här paret sockor är de ganska söta också. Och så var de roliga att sticka. Jag är nöjd med sockorna och hade roligt under tiden jag stickade, och Mimmi verkar tycka att de är både söta och sköna så då blir jag ännu nöjdare.

Förresten, idag har jag varit på Garnet i Gävle och köpt en härva lingarn i en helt gudomlig färg. Men den får ni se någon annan dag.

2 kommentarer:

Emmas dagar sa...

Vad fina de blev!

Emmas dagar sa...

Jadå, jag har jobbat måttligt idag får jag nog säga. 2 timmars lunch och, som sagt, lite stickpauser.
Det jag är mest nöjd med är att jag känner mig ganska klar.
Jag ska bara sova på saken några nätter och sen låta ett par kollegor kika på det.
God kväll!