tisdag 30 december 2008

Vortical har virvlat färdigt

Under 2008 års sista skälvande dygn har jag stickat färdigt decembersockorna Vortical i Stickameras Sockklubb.







Phu, jag hann! Jag trodde faktiskt inte det, jag påbörjade socka nummer två igår kväll och stickade då bara resåren och en liten bit på benet, men efter idogt stickande idag kunde jag slutföra dem kväll.

Lite sticknördsinfo för de virvliga sockorna:
Garnet är Supersocke från Cherry Tree Hill i färgen Java och består av 100% merinoull. Det är rysligt mjukt och mysigt med en härlig glans och sockor känns som små moln på fötterna. Jag använde bambustrumpstickor 2,5 mm och jag följde nästan beskrivningen till punkt och pricka. (Jag har för mig att jag petade in ett rätt varv efter resåren innan man börjar på det virvliga mönstret bara för att jag tyckte att det virvliga mönstrets första varv skulle bli snyggare då, men sen om det faktiskt gör någon skillnad i verkligheten vete sjutton.)
Mönstret var väldigt lättstickat (och gick som sagt fort att sticka), men jag vet inte om jag är överdrivet förtjust i att ha ett mönster som drar snett på själva foten. Att mönstret går i spiral över benet är snyggt och trevligt, men om jag någon gång stickar om sockorna kommer jag att försöka räta upp mönstret på foten, för det är bara fjolligt att sockfoten får en spets och dessutom vrider sig sockan lite grann när man har den på sig. Annars var det ett trevligt mönster, jag gillar den här typen av superstrechiga sockor, man kan ha dem både direkt på foten och utanpå andra strumpor utan att få blodstockning i sina små ankfossingar.

Inga kommentarer: