fredag 15 juli 2011

Linsjal och disktrasa

Jag gav Mimmi ett presentkort på en stickad sjal i julklapp i julas, och nu i juli (haha!) är den färdigstickad. Ja, jag är en smula långsam av mig, men så är det. Den sjal som i olika blogginlägg har omnämnts som "Mimmis linsjal" heter egentligen "Mönster 744: Stickad sjal med löv" i YlloTylls digra mönsterbibliotek.






(Sjalnålen är inköpt på Helylle.)






Sticknördfakta:
Linsjalen är stickad med 80 cm bamburundsticka 4 mm och 5½ härvor Grovlin från YlloTyll i färgen jeansblå, nr 43. Överkanten är avslutad med en liten picotkant, något som är en avvikelse från mönstret men som jag tycker blev fint.
Min sjal blev betydligt längre än angivet, men jag misstänker att det beror på att jag misstolkat diagrammet och trott att det enbart visade räta varv och inte både räta och aviga. (Jag har inte mätt, men Mimmi är 168 cm lång som referens om ni kikar på bilden ovan.) Å andra sidan gör inte det så mycket, som det är nu kan man fästa upp nederspetsen på sjalen i sjalnålen på framsidan och få en liten "sjalbolero" om man så vill eller använda den som soffmysfilt. :) Det gick också betydligt mer garn än angivet i mönstret, och det hänger väl samman med att jag har stickat "fel".
Som alltid är det ett nöje att sticka i YlloTylls lingarn, både det vanliga lingarnet och grovlinet är väldigt trevliga garner. Dessa tillsammans med Kalinka är nog mina favoriter när det gäller lingarn, betydligt mer lättstickade än exempelvis lingarnet från Ullcentrum som splittar sig väldigt mycket. Jag har inte provat t ex Marks och Kattens lingarn, men jag tycker att det ser splittigt ut på samma sätt som Ullcentrums (men jag har inte testat så jag vet inte!). Mönstret var bra TV-stickning, lättmemorerat och fint i sin enkelhet.

Jag hade 6 härvor grovlin, och sjalen tog 5½ härvor i anspråk. Jag satt och pillrade lite på den lilla resten som blev kvar och funderade på vad jag skulle göra av den. Givetvis blev den en liten disktrasa, lin är utmärkt disktrasematerial! Så Mimmi fick med sig en matchande disktrasa hem tillsammans med sjalen (jag menar, det är ju det man verkligen behöver, en disktrasa som matchar ens nya sjal!). ;)



Sticknördfakta:
Disktrasan är enklast möjliga, rätstickad på bambustickor 4 mm. Jag la upp 42 maskor och lyfte sista maskan på varje varv med garnet framför arbetet. På nästa varv stickades denna i bakre maskbågen för att skapa en snygg kedjekant på sidorna. Allt återstående garn på härvan användes (trasan väger 41 gram), och av garnänden från uppläggningskanten virkade jag en (ganska ful) liten ögla för upphängning. Enkel och mycket funktionell! Färgåtergivningen på disktrasebilderna är värdelös, men de togs inomhus igår kväll i mörkret, men givetvis har disktrasan samma fina färg som sjalen ovan.

2 kommentarer:

Emmas dagar sa...

Vilken sjal! Så fin!

Anna sa...

oj vilken fin sjal :)