onsdag 6 juli 2011

Rutig gardin, variant 1

Jodå, gardiner har det blivit idag! Jag är dock inte riktigt färdig ännu, har lite kvar att sy och så ska de hängas upp i köket också (vilket medför ett visst mått av ganska trist städning). I groventrén är det dock både städat och ny gardin är upphängd; kolla, kolla!


Till groventréns fönster använde jag det tyg som blev över från köksgardinerna.



Gardinstången är en vanlig mormorsstång, dock avsågad i lämplig längd, som vilar på stora smidda spikar.



Syr man en gardin som man drar på stången måste man ju göra hål i gardinen så att spikarna kan titta ut...



Jag drog ihop gardinen lite med en bit spets som jag fick över sedan jag nubbade fast spets på hyllkanterna i linneskåpet (som också huserar i groventrén).


Jodå, spetsen ska fästas vid väggen också, men det kräver ytterligare en smidd spik. Dock kryllar det inte av sådana, men vi har en som är på väg hem till oss med posten i skrivandets stund, så fort den kommer ska den få bli hållare till gardinomtagen.
I köket blir det bara raka längder; ingen flashig spets. :) Syftet med gardinera i de köket är annorlunda än i groventrén, i köket måste vi kunna dra igen gardinerna, och då gör de sig bäst fritt hängande och utan omtag.

Inga kommentarer: