söndag 25 oktober 2009

Muddar med twistad resår

Ytterligare en färdig stickning har sett dagens ljus här hemma! Det är mina muddar med twistad resår som jag har improviserat fram under stickningens gång. För en gångs skull har jag varit riktigt noga med att skriva ner varje sak jag har gjort, bara för att kunna ha nöjet att få lägga upp ett "eget" mönster på bloggen. :) Så, håll till godo, ett första Ulliga-mönster! Hittar du fel eller något annat som är oklart så säg till så ändrar jag i mönstret.



Muddar med twistad resår


Dessa muddar är snabbstickade och perfekta att sticka av alla restgarner som blir. Jag har använt mig av lyxiga Lornas-rester. Muddarna är stickade i resår och slätstickning och är tänkta att stoppa otäcka höstvindar som kryper upp i jackärmarna. För att liva upp resårstickningen lite twistade jag maskorna med jämna mellanrum, d v s jag flätade maskorna utan att använda flätsticka. Förklaringen till hur jag gjorde detta kan verka lite omständlig, men egentligen är det jättelätt.

Observera att mönstret är skrivet för att passa mina händer. Kanske måste du minska någon gång extra eller någon gång mindre, så prova muddarna under tiden du stickar! Mina handleder är ca 17 cm i omkrets (vilket jag tror är relativt normalt), men mina händer är ganska breda för att vara kvinnohänder. Därför: sticka och prova! :) Passar det inte så ändra efter hur dina händer är formade. Skulle du hitta fel i mönstret eller har frågor så hör av dig så ändrar jag mönster eller försöker förklara!

Trevlig stickning!
/Linda


Material:
- Rester av Lornas Laces Sock (jag har använt Sock Solid i färgen Douglas Fir), ca 35 gram. Vilka tunna sockgarnsrester som helst borde passa bara du gillar dem!
- Strumpstickor 2,5 mm (5 st)
- En liten snutt restgarn att sätta tummaskor på
- Stoppnål och sax
- Stickmarkörer om du vill (för att hålla reda på var varven börjar)

Stickförklaringar:
Twistade maskor: Sticka andra maskan på vänster sticka genom bakre maskbågen (bakom arbetet). Låt maskan vara kvar på vänster sticka och sticka sedan första maskan på vänster sticka rätt som vanligt. Låt båda maskorna glida av stickan. Dessa två har nu bytt plats med varandra.

Öka: Öka en maska genom att plocka upp tråden mellan maskorna. Sticka denna vriden för att undvika hål.

Minska: Sticka två räta maskor eller två aviga maskor tillsammans.

Sticka 1 och 2 utgör innerdelen av handen på mudden, medan sticka 3 och 4 utgör baksidan av handen.

Resåren:
Lägg upp 56 m. Fördela dessa på 4 stickor, 14 m per sticka.
Sticka 2 rm, 2 am i 8 v.
Sticka 1 v där du twistar de räta maskorna, sticka alla am aviga.
Sticka 2 rm, 2 av i 5 v.
Sticka 1 v där du twistar de räta maskorna. Am stickas avigt, men du minskar en am per sticka. (Du har tre par am på sticka 1 och 3 och fyra par am på sticka 2 och 4. I denna första minskningsomgång minskar du på första paret am på alla stickor.) Du har nu 52 m.
Sticka rm på rm och am på am i 5 v.
Sticka 1 v där du twistar de räta maskorna. Am stickas avigt, men du minskar en am per sticka (på det sista paret am på stickan). Du har nu 48 m.
Sticka rm på rm och am på am i 5 v.
Sticka 1 v där du twistar de räta maskorna. Am stickas avigt, men du minskar en am per sticka (på det andra paret am på stickan). Du har nu 44 m. Nu har du minskat färdigt på sticka 1 och 3.
Sticka rm på rm och am på am i 5 v.
Sticka 1 v där du twistar de räta maskorna. Am stickas avigt, men du minskar en am på sticka 2 och 4 (på det tredje paret am på dessa stickor). Du har nu 42 m. Nu har du endast en am mellan varje par av rm på hela varvet.

Handleden:
Övergå till slätstickning och sticka 3 v.
På nästa varv ökar du 2 m per sticka. Detta görs mellan den första och nästförsta maskan och mellan den sista och nästsista maskan på stickan. Du har nu 50 m.
Sticka 2 v slätstickning.

Tumökningar för höger mudd:
Ökningarna för höger mudd görs på sticka 1. Resten av maskorna på varvet stickar du i slätstickning.
Sticka 1 rm, öka 1 m, sticka 3 rm, öka 1 m, sticka resten av varvet.
Sticka 1 v slätstickning.
Sticka 1 rm, öka 1 m, sticka 5 rm, öka 1 m, sticka resten av varvet.
Sticka 1 v slätstickning.
Sticka 1 rm, öka 1 m, sticka 7 rm, öka 1 m, sticka resten av varvet.
Sticka 1 v slätstickning.
Sticka 1 rm, öka 1 m, sticka 9 rm, öka 1 m, sticka resten av varvet.
Sticka 1 v slätstickning.
Sticka 1 rm, öka 1 m, sticka 11 rm, öka 1 m, sticka resten av varvet.
Sticka 1 v slätstickning.
Sticka 1 rm, öka 1 m, sticka 13 rm, öka 1 m, sticka resten av varvet.
Sticka 1 v slätstickning.
Sticka 1 rm, öka 1 m, sticka 15 rm, öka 1 m, sticka resten av varvet.
Sticka 12 v slätstickning.
På sticka 1: Sticka 1 rm, sätt 17 m på tråd för tummen, lägg upp 3 nya maskor i tumgreppet, sticka resten av maskorna på varvet i slätstickning. Du har nu 50 m.

Tumökningar för vänster mudd:
Ökningarna för vänster mudd görs på sticka 2. Sticka maskorna på sticka 1 i slätstickning, sticka sedan enligt instruktionen nedan på sticka 2. Resten av maskorna på varvet stickar du i slätstickning.
Sticka 8 rm, öka 1 m, sticka 3 rm, öka 1 m, sticka 1 rm, sticka resten av varvet.
Sticka 1 v slätstickning.
Sticka 8 rm, öka 1 m, sticka 5 rm, öka 1 m, sticka 1 rm, sticka resten av varvet.
Sticka 1 v slätstickning.
Sticka 8 rm, öka 1 m, sticka 7 rm, öka 1 m, sticka 1 rm, sticka resten av varvet.
Sticka 1 v slätstickning.
Sticka 8 rm, öka 1 m, sticka 9 rm, öka 1 m, sticka 1 rm, sticka resten av varvet.
Sticka 1 v slätstickning.
Sticka 8 rm, öka 1 m, sticka 11 rm, öka 1 m, sticka 1 rm, sticka resten av varvet.
Sticka 1 v slätstickning.
Sticka 8 rm, öka 1 m, sticka 13 rm, öka 1 m, sticka 1 rm, sticka resten av varvet.
Sticka 1 v slätstickning.
Sticka 8 rm, öka 1 m, sticka 15 rm, öka 1 m, sticka 1 rm, sticka resten av varvet.
Sticka 12 v slätstickning.
På sticka 1: Sticka alla maskor i slätstickning. På sticka 2: Sticka 8 rm, sätt 17 m på en tråd för tummen, lägg upp 3 nya maskor i tumgreppet, sticka resten av maskorna på varvet i slätstickning. Du har nu 50 m.

Övre delen av handen:
Sticka slätstickning i 4 v.
På nästa varv påbörjar du den övre resåren: Sticka 1 rm, sticka 2 rm tillsammans, sticka 2 am. Fortsätt sticka 2 rm, 2 am på resten av maskorna på sticka 1 och 2. På sticka 3 gör du sedan: Sticka 1 rm, sticka 2 rm tillsammans, sticka 2 am. Fortsätt sticka 2 rm, 2 am på resten av maskorna på sticka 3 och 4. Du har nu 48 m.
Sticka 2 rm, 2 am i 3 v.
Sticka 1 v där du twistar de räta maskorna, sticka alla am aviga.
Sticka 2 rm, 2 am i 3 v.
Sticka 1 v där du twistar de räta maskorna, sticka alla am aviga.
Sticka 2 rm, 2 am i 2 v.
Maska av alla maskor i resår.

Tummen:
Tummaskorna fördelas på tre stickor istället för fyra.
Sätt de 17 m från tråden på två stickor. Sticka dessa i slätstickning, och plocka sedan upp ca 9-10 m i tumgreppet.
Sticka 1 v slätstickning där du minskar så många maskor du behöver jämt fördelade över varvet så att du får 24 m kvar totalt.
Sticka 2 rm, 2 am i 3 v.
Sticka 1 v där du twistar de räta maskorna, sticka alla am aviga.
Sticka 2 rm, 2 am i 2 v.
Sticka 1 v där du twistar de räta maskorna, sticka alla am aviga.
Sticka 2 rm, 2 am i 1 v.
Maska av alla maskor i resår.

Sticka en vänster- och en högermudd. Fäst alla trådar, ta på dig muddarna och mys med varma händer!









© Linda Onsarp 2009
http://ulliga.blogspot.com

13 kommentarer:

Emmas dagar sa...

Vilka fina halvvantar! Vad duktig du är :-)

Dödergök sa...

Superfina halvvantar, jag gillar verkligen den vridna resåren. De ser väldigt mysiga ut.

Garntrollet sa...

Vad snygga! Garnfärgen ser grå ut på min bildskärm men den färgen drar lite åt blå/grönt?

Och vad generöst att du delar med dig av mönstret!

Garntrollet (igen) sa...

Oj, vilken skillnad på färgen på garnet! Det är jättefin färg!

Fast jag misstänker att min bildskärm visar mer blått än vad det är, så upplever jag den då jag sett ett garn på internet och beställt: det är alltid mindre blått i verkligheten.

Ja, nu är den tråkiga tiden att fotografera: grå-iga färger eller överexponerade med blixt :-(

Hur gick det förresten med fladdermössen? Det var du som såg dem tidigare i höst, eller...? Jag börjar få dåligt minne :-)

La Garntroll (åter igen) sa...

Jag tror att fladdermöss går i dvala under vintern... Och vissa sorter flyttar söderut :-)

Om det lät mycket från taket kan det vara en uggla som tänkt övervintra i skorstenen. När jag var barn hade vi en uggla i skorstenen på vårt landställe. Det visade sig att hönsnätet som vi hade över skorstenen hade lossnat och en uggla krupit ner. Pappa fick efter mycket trixande ut den och satte fast nätet igen. Möss och råttor brukar väl mest höras från väggarna...

Eva i Halmstad sa...

Så fina, dom ska jag prova att sticka .
Tack
Ha de gott
Eva.

Sunna sa...

Tack snälla, det är utskrivet och ligger i min önskehög, verkligen snygga

Emmas dagar sa...

Tack för ditt lugnande mal-svar! :-)

Otaliga projekt sa...

Vilka fina muddar. Det är de första muddarna som jag känner att jag vill sticka. Tack för mönstret.
Sarah

Pysselfarmor sa...

Snyggt mönster - tack för det!

Juliusdotter sa...

Tack för ännu ett mönster. Anpassade mönstret efter garn, stickor, stickfasthet och lite mina önskemål :)
Bild finns i min blogg.

Mikaela sa...

Vilka fina vantar :) jag sitter och stickar dom nu, men förstår inte hur jag ska göra på vänster tumme, får inte ihop maskantalet. Om jag räknat rätt så jag ju 12 m på sticka 2, men enligt mönstret måste jag ju ha 14 m? Eller har jag tänkt fel. Min högra vante gick hur lätt som helst att göra:) Tack för att du delar med dig av ditt fina mönster.

Annika Odelstav sa...

De här är otroligt fina! Jag tänker sticka dem i Kurt :-)