torsdag 3 juni 2010

Choklad och smörblommor









Smörblommetoppen växer och jag äter choklad under tiden. De hade, tro det eller ej, chokladrea på Konsum (eftersom de håller på och flyttar alla hyllor), så jag slog till på en jättegod 70 %-ig mörk choklad som både är KRAV- och rättvisemärkt (och har en söt fågel på kartongen) för 10 kr.

Det är usel färgåtergivning på bilden på Smörblommetoppen ovan (och man ser även en massa instickat katthår!), men så kan det gå ibland. Mitt lilla experiment med att sticka förkortade varv för att öka utrymmet för bysten gick utmärkt. Jag provade precis och toppen sitter som en smäck och framsidan är nu lika lång som baksidan. Nu har jag övergått till att sticka runt på längden igen. Jag misstänker, att om jag stickat den storlek som jag borde enligt storlekstabellen, så skulle jag inte ha behövt göra de här förkortade varven eftersom toppen skulle ha haft så mycket rörelsevidd att bysten hade fått plats ändå. Dock hade jag då haft en topp som varit alldeles för stor över axlarna också, så jag är glad att jag följde rådet jag fått av Bohusstickan att välja en storlek mindre än vad jag normalt skulle gjort.

1 kommentar:

Garntrollet sa...

Hi... jag har också instickat katthår i mina stickningar.

Just nu vill jag inte plocka bort dem, jag hoppas att lite kommer från vår gamla kattdam (17 år) som varit "stabilt dålig" i ett par veckor. Hon har stora juvertumörer och det ihop med hennes ålder har tvingat oss att ta det jobbiga beslutet att låta hennes somna in :-( Hon kommer att få göra det här hemma nästa vecka. Det känns i alla fall lite skönt att vi inte behöver åka till ett djursjukhus och stressa upp henne, utan att vi har en hemveterinär som kommer hem till oss.

Ha en fin söndag!