söndag 8 mars 2009

Lätt trädgårdseufori

Helgen kom och gick i en faslig hastighet och jag sitter här och undrar om man kan få en helg till nu imorgon bara för att det skulle vara skönt. Vi har haft mysigt besök av Erika (och senare Jens) och de tre småkillarna i lördags, storstädat idag söndag och tittat på regnet som strilat utanför. Vi hade tänkt att vi skulle vara ute och såga upp och flisa lite nedsågade grenar från almen (med almsjuka) som vi fällde i höstas, men det kändes lätt korkat att ta ut eldriven motorsåg och dito flismaskin i regnet. Stötrisken, ni vet... :)

Jag gick dock några rundor i trädgården och kikade efter vårtecken, och från förra veckan har det kommit upp ännu fler gula, glada vintergäck och några nya tuvor snödroppar. (Jag har alltid önskat mig en trädgård full med snödroppar, och jag verkar sannerligen fått mängder av snödroppar "med på köpet" av torpet!) Det börjar även sticka upp andra lökar i mängder (och skam vore det väl annars med tanke på att jag stoppat ner hinkvis med både narcisser, tulpaner, smålökar och kejsarkronor som jag hade med mig från trädgården i Köpingsvik), så det ser verkligen lovande ut för en blommig vår.

Nu är det hög tid att börja planera vårens frösådder om ni inte redan har gjort det. :) Själv planerar jag att sätta tomatfröer i veckan som kommer, många har redan satt sina, men eftersom jag driver upp mina i varm lägenhet är det smart att vänta lite med sådden för att plantorna inte ska bli för gängliga innan det dags att plantera ut dem. På den tiden då jag hade en lägenhet med inglasad balkong hade jag supertidiga tomater och jättefin chili. Jag hoppas kunna återgå till ett liv som proffsig tomatodlerska nu när jag har ett växthus. (Jag älskar mitt växthus även fast det inte riktigt är redo för att härbärgera växter ännu, det är superskitigt, det växter mossa i det, en ruta är trasig i dörren och det ska flyttas några meter innan det får flytta in några växter i det... Men! Det är mitt!!!)



Som sagt, jag laddar för fullt för tomatsådden... Ett miniväxthus är framgrävt ur gömmorna, men om jag lyckas hitta min pop-up-box tror jag att jag använder den istället. Den är ännu bättre.



Vad ska sås? Jag har köpt från till 'Wonder Light' (en rysk, gul sort), 'Marmande Superior' (bifftomat) och 'Ildi'.



Men sen så har jag ju fina fröer som jag tagit själv från tidigare års odling och/eller som jag beställde från Åke Truedssons Tomatklubb när det begav sig; 'Stupice' (röd, tidig sort), 'Cherny Mavr' (rysk, svartlila sort), 'Gelbe Dattelwein' (gula småtomater i GIGANTISKA klasar - sist jag odlade den fick jag upp till 250 tomater i en klase!), 'Green Zebra' (gula tomater med fina gröna ränder) och 'Golden Sunshine' (gula tomater). Jag misstänker att 'Gelbe Dattelwein' och 'Ildi' är ganska snarlika, det ska bli spännande att jämföra dem.



Till de egna fröna har Ola gjort egendesignade påsar... Med mig på baksidan! :)



Sen har jag utformningen av min köksträdgård att fundera på också. Den här skissen ritade jag i somras någon gång, och något liknande kommer det att bli med upphöjda odlingsbäddar (4-5 st) som omges av stigar täckta med hemflisat träflis. Det hela kantas med ett lågt staket (bara för att det är sött) samt en perennrabatt med rosor, kryddor och en och annan förrymd grönsak. Och så behöver jag ju en hörna för sommarblommor typ ringblommor, astrar och liknande också... Och en myriad tagetesplantor för att peta ner här och var! (Tack och lov är ju tagetes bland det mest lättodlade som finns.)

Det ser ut som om jag går en spännande vår till mötes! ;) Ola jämrar sig mest över att det blir mycket att gräva, själv känner jag mitt mest euforisk. Jag kan i och för sig förstå honom, vi har ganska tung lerjord att arbeta med.

Jag har småstickat lite i helgen också. Tyvärr inget på min jumper, men ganska många varv (långa varv) på Molly's sjal. Det är meditativt med rätstickning och omslag, skönt att bara kunna sticka på och slippa använda de högre kognitiva nätverken i hjärnan. Ola undrade förresten om jag ska sticka tomathållare i sommar, med Annas äppelskydd i åtanke. ;) Riktigt så knäpp är jag väl inte än, men jag misstänker att det blir en hel del "Knitting in the Green" ute i sommar. Om någon skulle ha vägarna förbi Venestad (inte troligt eftersom det är en ansträngning att ta sig dit) i sommar är ni välkomna att vara med!

Inga kommentarer: