torsdag 25 juli 2013

Turisttips i Vadstenatrakten

När vi var på väg från Sandviken till Venestad för en dryg vecka sedan stannade vi till vid Vadstena Ull och Garn. Vi har åkt förbi skylten längs väg 50 många, många gånger, men den här söndagen var det hantverksmarknad så då passade vi på att stanna. Det var en mysig marknad, men massor av utställare i form av knappförsäljare, fårföreningar, scrap-book-prylförsäljare, nålbindare, tvåändsstickare, hattmodister, sömmerskor, försäljare av lokalt producerade matvaror etc. En mycket gedigen marknad utan skrot och skräp! Vi köpte en ny trasmatta till köket, av en kvinna som sålde mattor som hennes mor vävde hemma i sin vävstol.


Ola och mattan. Jag tror Ola sjunger något till mattans lov... :)





Natursköna omgivningar med Omberget i bakgrunden


Jag var bara inne som snabbast i själva garnbutiken, men den var mycket välfylld och värd ett eget besök en dag då det inte är så smockfullt med folk därinne.

Vi gjorde ytterligare ett stopp på vår resa hem, vid Rökstenen. Även denna ligger fantastiskt vackert och bjuder på en härlig avvikare från allfartsvägen.

2 kommentarer:

Mimmi sa...

Det måste ha varit ett eldorado för en sticknörd som dig. Gissar att det blir fler besök en annan gång. Mattan är jättefin.

Linda sa...

Haha, jag får se om jag lyckas lura Ola dit någon mer gång. :) Jag propagerar ju för Östergötlands Ullspinneri också, men dit har vi inte kommit ännu. Dock är det i närheten av Rökstenen, så kanske kan vi åka dit och ta ullspinneriet på vägen... :)