tisdag 23 juli 2013

Thick n' thin alpaca

Jag har spunnit klart min alpackaull och även tvinnat det entrådiga garnet tvåtrådigt med hjälp av sländan. Det blev en söt och ultramjuk minihärva på ca 40 gram och lika många meter av ett tämligen ojämnt garn (men det finns ju sånt garn som är menat att vara det också, men här beror det bara på spinnerskans ovana). Eller, de första 20 metrarna är tämligen "thick n' thin", men de sista 20 är rätt schysst jämntjocka. När jag tvinnade det blev det rätt ojämt rätt över, men ändå rätt charmigt.



Oavsett vilket så är det så jäkla coolt! Herregud, jag har ju åstadkommit ett eget garn! :) Det går att sticka med! Jag har redan en plan för det, det kommer att få bli fina, mjuka ränder i en liten halsvärmare.
Ulricha frågade hur jag hade tvinnat garnet tvåtrådigt med hjälp av sländan. Jag gjorde helt sonika så att jag nystade av det entrådiga garnet av sländan i två smånystan (som blev någotsånär lika stora med hushållsvågens hjälp) och därefter tvinnade jag dem med hjälp av sländan. Därifrån fick de krypa upp på härvträet och bli där ett tag innan jag snodde ihop min lilla härva. Nästa gång ska jag använda härvträet innan jag gör mina smånystan, för då är det lättare att få dem mer exakt lika många meter inför tvinningen. Att försöka få ett ojämnt spunnet garn lika långa med hjälp av en hushållsvåg var ett väldigt fåfängt projekt. ;)


Tvåtrådigt efter tvinning


Nu har jag börjat spinna spelsaulammullen som också kom med sländan. Jag tvättade ullen försiktigt innan jag började, men den innehåller fortfarande massor av lanolin så det luktar som en smärre fårfarm när jag håller på. Eftersom jag inte äger några kardor så delar jag bara ullen lite innan jag spinner den (det finns säkert en term för detta som jag inte kan) men det fungerar fint ändå. Någonstans läste jag att det tydligen kallas att spinna "från tott", men jag vet inte om det är det jag gör eller om det är något annat, kanske blir det tottar i garnet om man tottspinner? Lite gulligt låter det ju... Spunnet blir det och oj, vilket skillnad mot att spinna alpackan! Den här grövre och lanoliniga lammullen liksom vill bli spunnen (alpackan ville mest fluffa sig) och formar sig snällt till jämnt garn.

När jag inte spinner stickar jag vidare på min tröja med flerfärgsstickat ok. Det går framåt och det blir fiiiint och jag är så nöjd såhär långt!



Nu ska jag gå ut och slå ingång en kanna kaffe och bjuda Ola på nybakt bär-å-kokos-kaka a la Katarina! (Nej, länken går inte till kakreceptet, men väl till K:s blogg.)

4 kommentarer:

Mimmi sa...

Vad duktig du är som kan spinna eget garn. Monza kanske har hjälp dig på traven för hon är bra på att spinna. Nästa projekt kan bli kattgarn.

Ulricha sa...

Jättefint garn! Jag har svar mitt egna första sländspunna 1-trådiga merino. Det är också väldigt thick'n thin :-) Men kul att ha kvar. Tack för förklaringen hur du tvinnar.
Alpcka är ju väldigt halt att spinna, lite som att spinna päls från afghanhundar (har jag hört). Om du köper ull på top/roving så är det lättare att spinna om du delar ullin i åtta delar på längden, så gör jag alltid. Jag fick igång spinnlängtan när du skrev om ditt spinnande, så jag har tagit fram ull. Fast jag kör på spinnrock, det går så mycket fortare :-)

Ju fler gånger man spinner, ju tunnare blir garnet. Jag önskar att jag kunde spinna tjockare garn, men jag kan inte det längre. Det tycker jag är trist.

Ha det bra. Vi ska tydligen på supervärmen som ni haft/har nere i södra delen av landet.

Ps. jag är verkligen imponerad av ditt fina garn. Speciellt eftersom ullen är "hal" och lite svårspunnen (tycker jag!).

Ulricha (igen) sa...

Kvar, ska det vara om mitt förstspunna. Inte svar... :-)

Linda sa...

Mimmi: Monza har kommit med många experttips och satt och spann brevid mig när jag spann alpackan. Då och då försökte hon äta upp ullen... Allt jag stickar har redan ca 50 % katt i sig, ofrivilligt, så rent kattgarn tror jag inte att jag behöver. :)