söndag 21 juli 2013

Födelsedagsböcker

När jag fyllde år fick jag bland annat en liten hög med fantastiska böcker. Några av dem var stickrelaterade! :)


En trevlig hög med läsning



En second hand-fyndad växtfärgningsklassiker



Våldsamt söta äggvärmarstickningar!



Spinning!


Den sista boken är välbehövlig eftersom jag inte vet riktigt hur jag ska göra när jag spinner på min slända, och boken innehåller massor av bra tips och trix för nybörjarspinnaren. Det finns ju mängder med youtubeklipp också som visar olika tekniker, men jag tror att jag är mer av en läsare när jag ska ta till mig instruktioner faktiskt. Eller så är det bara det att jag stör mig på de som försöker prata (ofta på väldigt bred amerikanska) instruktivt... I det klipp jag gillar bäst sägs det inget, utan det visas bara hur man går till väga när man spinner på slända. :) Hursom, spinnandet går framåt, och jag har spunnit upp alpackaullen nu. Som sagt vet jag ju inte riktigt hur man gör (på riktigt vill säga), men jag har testat lite och det liknar garn väldigt mycket. ;) Mot slutet var det till och med ganska jämnt! Nu ska jag testa att tvinna mitt entrådiga garn tvåtrådigt också.

1 kommentar:

Ulricha sa...

Vilka härliga böcker, de ser verkligen inspirerande ut.

Jag har aldrig lärt mig att tvinna på slända. Visa gärna hur man gör!

Jag rekommenderar att testa falkland eller BFL-ull. De är verkligen lätta att spinna, men är inte så sträva.