torsdag 18 juli 2013

Inköpta garner

Jag har har ett helt gäng med blogginlägg i huvudet som jag tänker mig att skriva, men det är så mycket annat som händer så här i semestertider så jag inte riktigt kommer till skott. I slutet av förra veckan var vi i Sandviken och hälsade på Mimmi (min mamma) och firade min födelsedag (som synes i inlägget innan). Vi kom hem redan i söndags kväll, så det blev en kort men mysig tripp. Det här veckan har vi (utöver att ha fått halvt värmeslag) ritat väldigt fina flasketiketter till hemkryddad snaps, storstädat och haft finbesök av min kompis Anna från Lund med familj (som inte är samma Anna som har tvillingarna och Una som jag skrivit om på bloggen innan). Idag har vi varit till Åhus en liten sväng (vilket visade sig vara ett stort misstag, då det pågår beachhandboll och det är beräknat 40000 besökare på plats - otäckt många!). Förutom detta, som väl egentligen inte är så mycket men tillräckligt för att förvirra en semesterslapp Linda, har jag börjat testspinna på min slända och stickat vidare på min flerfärgsstickade tröja. Jag säger bara, shit vad kul det är att spinna!!! Det är lite klurigt att få det hela jämt, men jag tror att den där sländan kan bli en trevlig liten drog.

Innan vi åkte till Sandviken gjorde jag en beställning hos Sanna som har Sannsticks, och hon var vänlig nog att leverera den direkt till Mimmis brevlåda (de bor nämligen inte särskilt långt ifrån varandra). Oändligt tack för jättefin service, Sanna! Vad jag beställde? Åh-hå, lite sommarkarameller till mig själv! :)


Merinosilke (50% merino, 50% silke), 150 m/50 gr i tre pigga handfärgade nyanser



Ullkashmir (70% ull, 30% kashmir), 200 m/25 gr i härligt hallonrosarött (även den handfärgad)


Jag tänker mig lite nya muddar av garnerna, eller någon liten halsvärmare, att ha när den första höstkylan sätter in. Då kan det behövas något färgglatt. I Sandviken passade jag även på att besöka Mias Små Nystan, som är en garnaffär som ligger vid Hantverkarbacken. Egentligen letade jag efter nya strumpstickor i storlek 2,25 mm (jag råkade ha av en av mina björkträstickor när jag la upp till en ny sockstickning i bilen på väg norröver - drama!!!), men jag kom därifrån med ett nystan virkgarn från Järbo Garn.



Nejdå, jag tänker inte slå mig på att virka en duk, däremot tänker jag mig att slyngpåta ett par skosnören till mina Martens till vintersäsongen drar igång. De är ju vinröda (eller oxblodsfärgade), så jag tänkte mig att lingrått kanske skulle passa bra till. Nya 2,25 mm-stickor fick jag också, men de beställde jag från Garnkorgen, som som vanligt gjorde en blixtleverans. Den här gången slog jag till på ett par i stål från Addi, för de kan jag inte bryta av... :)
Jag gillar egentligen trä- och bambustickor mer för de är vänligare mot händerna, men de i stål är mer hållbara så jag kryper till korset och skaffar mig ett set sådana. Jag vet av erfarenhet att de inte går av när man sätter sig på dem eller råkar kliva på dem, de böjer sig inte ens. Däremot har jag en gång lyckats spetsa mig själv i låret rejält när jag satte mig på en 2,5 mm-Addistålstrumpsticka, jag fick en ordentlig svullnad efteråt och det gjorde väldigt ont. Vid det tillfället skrev jag på Online Stickcafé:s Facebooksida och beklagade mig över min otur och dumhet och hur ont det gjorde, och den tråden drog igång massor av historier om smärtrelaterade handarbetsskador. En kvinna hade t ex haft en 1,5 mm virknål i innerfickan på sin skinnjacka, och sedan böjt sig ner på tunnelbanan för att plocka upp något ur sin väska och spetsat sig själv i bröstet med virknålen så den fastnade och fick tas ut av läkare; ryyyyys!

Vad jag då tänkt sticka på mina strumpstickor i bilen? Sockor förstås, det är den perfekta resestickningen. Jag hade sett ut modellen Conwy ur boken Knitting on the Road av Nancy Bush och laddat upp med ett jungfruligt nystan Schoppelwolles Admiral från mitt lilla garnlager, men det blev ju intet av det. Nu får de vänta lite, för nu stickar jag vidare på min tröja med flerfärgsstickat ok istället. Nåväl, jag önskar er alla en skadefri handarbetshelg! :)

4 kommentarer:

KatarinaZA sa...

Finfint garn och härliga färger (ja, även det grå).

Jag beställde en rundsticka från Garnkorgen för ett tag sedan och fick en Addi i stål och den formligen älskar jag att sticka med.

annasaviga sa...

Stålstickor har ju sina fördelar, för det är ju så tråkigt när man råkar bryta av en sticka. Stålstickor är dock förbjudet här hemma. Mannen blir galen av det klirrande ljudet, så jag använder bara trästickor och biter i det sura äpplet då och då, när de går sönder.

Ulricha sa...

Vilken lyx med egengjorda Doc-skosnören. Undra om man kan makraméa ett par...?

Visst vill man ta det lugnt och inte blogga nu när det är semester :-) Det är samma här. Men i dagarna har det blivit svalare och då kan man plocka fram datorn igen. Jag ska också börja på ett par strumpor (något enkelt mönster) men har inte kommit till start. Utan olyckor hoppas jag :-) Fy vad vidrigt det låter att spetsa sig själv med stålnålar!!!

Vilket härligt garninköp! Verkligen karamellfärgade (karra, som vi sa i norrland, karrafärgade) :-)

Manduzana stickar sa...

Vad roligt att du har fastnat för spinningen :)