söndag 16 mars 2008

Tropisk resår stickad under F1-lopp

Vissa dagar startar tidigt och det här var en sån dag. Varför då kan man fråga sig, det är ju söndag? Jo, det är Formel 1-söndag och loppet går i Australien, vilket betyder uppstigning 04:45! Det var årets första lopp, och nu är Ola helt salig. Jag kan inte påstå att jag är ens i närheten av att vara så intresserad av Formel 1 som Ola är, men det är rätt mysigt, speciellt när man som idag får rostat bröd med hjortronsylt till.

Efter loppet dammsög jag och Ola torkade golv eftersom Ovesholmarna var i antågande. Hampus hade vuxit massor sen vi träffade honom sist, nu är han riktigt mullig och go och dessutom har han börjat le. Bedårande! Monza var på riktigt bushumör och har låtit sig klappas, kramas och bäras av Malcolm och Camilo hela dagen, så nu ligger hon utmattad och sover i korgstolen. :) Opal är en sån liten fegiskatt att hon inte gillar höga ljud (dvs glada barn) så hon har legat under vår säng hela dagen. Framemot eftermiddagen kom hon fram och kikade på gästerna på lite avstånd, sittandes i trappen. Så fort folket åkt kom hon fram och kvittrade exklusivt för bara mig och Ola. Hon är lite knasig ibland, lillkatten.

På lediga stunder (som under racet imorse) har jag stickat lite på min Tropicana-socka. Jag är fortfarande på första skaftet och jag modifierar det lite. Jag älskar det slingriga mönstret, men det blir tyvärr inte så strechigt som jag vill att en socka ska vara, så efter att jag stickat färdigt de 12 mönsterrapporterna i skaftet stickar jag en liten resår (4 rm, 2 am) i ca 5 cm för att få sockan att smita åt kring fotleden. Att skaftet blir längre ser jag inte som någon nackdel (jag gillar långa skaft), och eftersom jag lagt till några maskor extra så blir det nog brett nog för att befinna sig högre upp på mitt ben än vad det vanligtvis skulle gjort. Därefter planerar jag att göra hälen enligt instruktionen (dock ska jag kolla upp det här med hur man gör kortvarvshälar noggrannare, många bloggare menar att hälen blir för liten eftersom man har ganska få maskor på stickan i originalmönstret - och eftersom jag har höga vrister är jag livrädd för små hälar) och sedan ska jag göra foten som instruerat med slingermönster på ovansidan och en slätstickad undersida. Jag tror inte att mitt lilla tilltag med resåren varken kommer att bli alltför fult eller åtminstonde inte ser helt galet ut, dessutom har jag hellre en användbar socka än en som är irriterande ostrechig och knäpp. Jag såg precis på Sockklubbens hemsida att nu har tävlingen öppnat och dessutom har vi fått ett speciellt påskmönster! Sockorna, som heter Quill Lace Socks, är klassiskt knästrumpesöta (de liknar något jag hade när jag var ungefär fem år - eller vad säger du, Mimmi?), dock tror jag inte att jag kommer att sticka dem just nu under påsklovet eftersom jag först skall slutföra mina tropiska hummelsockar och därefter tror jag att jag ska sätta igång på allvar med mitt hemliga lingarnsprojekt.

Nu är det hopp-i-säng som gäller här på Öland, imorgon är det en lång arbetsdag och efter den arla morgonstunden i morse behöver jag nog någon extra timmes sömn för att ladda upp.

Inga kommentarer: