lördag 22 mars 2008

Påskaftonsmorgonstickning

Efter en frukost framför F1-kvalet på hembakat havreformbröd stickade jag en mönsterrapport (24 varv) på min påsklovsstickning, Lace Ribbon Scarf.



Nu är den två mönsterrapporter och tre räta varv lång. Jag vet egentligen inte om de tre räta varven ska vara där, i mönstret står det att man ska börja på mönsterrapporterna direkt efter uppläggningen, men däremot vill de att man skall avsluta sjalen med två rätstickade varv innan man maskar av, och det störde min känsla för proportioner. Därför bestämde jag mig för att börja och sluta sjalen med tre rätstickade varv efter och innan uppläggnings- och avmaskningskanten. Visserligen är en känsla för proportioner det enda man inte kan kosta på sig enligt "Liftarens Guide till Galaxen", men jag gör ett försök! :)
Garnet, Woolie Silk från Fleece Artist, är helt fantastiskt mjukt och gosigt och jag älskar den pigga färgen. (Olas kommentar angående färgen var: "Oj, så grönt." Jag lämnar det öppet för tolkningar!) Det kommer att bli en mycket trevlig vårsjal!

Dock är vår ingenting man tänker på när man kikar ut genom fönstret idag. Efter att ha varit varmt sen i januari ungefär har vädret nu slagit om och blivit vintrigt med snö och småspiksblåst.

Inga kommentarer: