lördag 1 mars 2008

Squeedillididididiiidii...

De senaste veckorna har man på TV kunnat se en yoghurtreklam som innehåller en väldigt söt och nynn-vänlig liten bakgrundsmelodi. Jag grunnade länge, länge på var jag hört den förut och till sist kom både jag och Ola på det. Twin Peaks! Leland Palmer! Twin Peaks är av världens bästa TV-serier någonsin - och definitivt en av dem som man kan se hur många gånger som helst utan att tröttna. Så, titta och lyssna på klippet nedan...



Sången "Mairzy Doats" är från 1943 och är skriven av Milton Drake. Ursprungligen är den en nonsens-barnramsa som Drake gjort en ordlek av och satt en knasig liten melodi till. I alla fall om man ska tro på Wikipedia... (Och det säger jag till mina elever varje dag att de inte ska!)

För er som inte är insatta i Twin Peaks-världen, så är det här klippet det första där man ser Leland Palmer i sitt vita hår. Och om ni inte vet vad det vita håret innebär, ja, då har ni en grym TV-upplevelse framför er att upptäcka! Twin Peaks är så bra att jag avvundas er som ännu inte har sett det och som har det kvar. :)
En massa folk som såg Twin Peaks när det begav sig gnällde som vansinniga på säsong två. De menade på att serien flippade ut och blev flummig och konstig, men en sådan inställning till Twin Peaks bevisar bara att dessa människor saknar förmåga att leva sig in i andra människors fantasivärldar. Eller så är det bara för att jag älskar varje sekund av serien som jag är aningens partisk. :)
En av mina favorit-bi-figurer är för övrigt Dennis, eller Denise som han/hon hellre vill bli kallad. Denna FBI-transvestit (som för övrigt dyker upp i säsong 2) spelas av David Duchovny. Duchovny spelade även en av huvudrollerna i Arkiv X, ytterligare en favoritserie, och om man är en uppmärksam Arkiv-X-tittare kan man även se en och annan skådespelare från Twin Peaks dyka upp. Men, min passion för Arkiv X kan vi spara till ett annat inlägg. :)

Inga kommentarer: