måndag 21 april 2014

Post påsk

Såhär på påskens sista skälvande dag får det ju lov att bli ett glad-påsk-inlägg! Eller snarare, en förhoppning om att ni har haft en riktigt glad påsk. :) Vi har haft en jättemysig påsk med massor av påskägg, god mat, pynt, lite konst (väldigt lite) och trevligt besök av Mimmi (min mamma), men vi har även varit (och är) tokförkylda i omgångar hela påsken. Min förkylning slog till först, och sedan drabbades både Ola och Mimmi. Innan förkylningarna tog oss i sitt grepp pyntade vi påskriset...



Ola kallar det "påskris för kattägare som har gett upp". Ja, det är sälg med olikfärgade klädnypor som håller fast små leksaksmöss... Hushållets katter kommer garanterat att få det skoj när det är dags att plundra riset... Ironiskt nog har detta ris varit mindre intressant än ett klassiskt björkris med fjädrar.

Istället för att åka på traditionell konstrunda på Österlen, så åkte vi på matinköpsrunda istället för att handla mat till påskaftons lilla påskbord. Ett nytt ställe som vi besökte i år, och som vi också kommer att återkomma till, är Vilhemsdals gårdsmejeri utanför Tommarp. Jättegoda ostar, fin yoghurt och dessutom korna, getterna och hönsen alldeles utanför butiken.





Getter är så roliga djur att kika på, de är väldigt nyfikna. Åk dit om ni är i faggorna, det är värt en tur utanför allfartvägen. Vi gjorde även ett besök på en borstfabrik, men det kommer att få ett eget inlägg, eftersom jag köpte borstar som jag vill visa men som jag ännu inte har fotograferat.

Har det stickats något i påsk då? Jovars, mellan nysningarna och snytningarna har det blivit några varv. En av mina två sockor i avbruten mosstickning är klar, och min Flowing Lines-tröja har vuxit en del på längden. Snart har jag stickat så långt som det står i mönstret att man ska sticka, men eftersom jag tänker förlänga min lite så har jag ytterligare en bit kvar innan jag kan börja på slutresåren. Under veckan satsar jag på att pendelsticka socka nr 2; för stickutmaningens räkning behöver jag hålla mig till att sticka ett par sockor i månaden om jag ska lyckas med fem par nya sockor till den 1/9, och det kommer nog inte att vara några problem att sticka en socka till den 30/4.

1 kommentar:

Ulricha sa...

Viket fint och personligt påskris. Påhittigt. Visst är det typiskt att när man fixar något (som man själv tycker är trevligt)till katterna så är det heeelt ointresserade. Men ett ihopknöcklat kvitto kan vara superkul! Vi köpte en fin (tyckte vi människor) bo-igloo till vår katt i julklapp. Hon har varit in i den och nosat runt typ två gånger, that's it. Rackars katt :-)

Hoppas att ni tillfrisknat alla. Vad trist att bli sjuka under ledigheten :-( Ska bli spännande att se tröjan när den är färdig.

Ha en fin fortsättning på våren. Härligt med ägg från eget hönseri!
Jag måste kolla hur man stickar avbruten mosstickning... mosstickning vet jag men avbruten... Jag får goola iväg :-)