lördag 19 mars 2016

Ullig beställning



Tidigare i år tyckte jag att jag behövde lite påfyllning i ullförrådet och köpte mig därför ett kardband med polwarth i färgställningen 'Mary May' från Manduzana. Väldigt våriga färger! Jag har aldrig testat att spinna polwarth, men det känns mjukt och jag har fått för mig att det är en ganska kort fiber (rätta mig om jag har fel). När jag tar i den känns den som en ull som vill bli spunnen lite tjockare. Vi får se hur det blir i praktiken. Dessutom passade jag på att köpa ett kardflor i grönt och lila med en mix av gotlandsull och finull. Kanske kan den kombineras med min redan färdigspunna grå gotlandsull när den blivit till garn? Som om det inte var nog beställde jag även en sockblank från Manduzana, en sån där maskinsstickad duk som sedan har handfärgats. Tanken är att den skall repas upp och sedan omvandlas till sockor. Min sockblank är i färgställningen 'Himmelstrand' och är så fin att den kanske blir en liten sjal istället för ett par sockor. Vi får se.

2 kommentarer:

Garnhumlan sa...

Viika fina färger. Ser fram emot att se hur sockorna kommer att bli!

Manduzana stickar sa...

Det ska bli kul att få se vad det blir av både ullen och sockblanken!