fredag 18 mars 2016

Tre mössor, en sjal och ett par muddar

Under februari har islandströjestickningen fått pausa lite till förmån för stickandet av tre mössor, en sjal och ett par muddar till syskonen B. Jag hade lovat Nora en sjal i hemspunnet garn sedan innan, och eftersom jag hade garn över sedan jag stickat sjalen blev det även ett par muddar. Sen tänkte jag att en mössa till nog vore fint, och då måste ju även Felix få en mössa för rättvisans skull (eftersom de är tvillingar). Dessutom passade Nellie på att fylla år i början av februari, och då behöver ju också hon en mössa, eller hur? Så islandströjestickningspaus blev det. ;) Nedan kan du läsa lite om färdigstickningarna.

Noras set








Nora förälskade sig i ett kardband med merinosilk (som Gro som har Mood of Colors har färgat) när hon var hos oss i höstas, men eftersom jag fortfarande behövde ullen som var kvar till den då ej färdigstickade Hong Kong Pearl, så kunde hon inte få resterna även om hon gärna nog ville ha dem. De var i hennes favoritfärger (lila) och jättemjuka, så jag förstår henne. Därför lovade jag henne att sticka en sjal till henne i garn av ullen som blev över. Sagt och gjort, jag spann upp mer av ullen och lyckades rätt bra tycker jag; av 50 gram garn blev det strax under 200 meter tretrådigt garn som dessutom var ganska jämt spunnet. Tanken var att sticka en mindre sjal till henne, eftersom Nora som är 6 år ska kunna använda den under en jacka och inte som en filt. Valet föll på att sticka en Annis, när jag såg att den fanns i en minivariant på Ravelry. Jag gjorde den utan nuppar för att minska garnåtgången (eller vad de heter, de där blobbarna i mönstret) och utan pärlor (eftersom jag inte hade några). Jag stickade med rundsticka 5 mm, och följde i övrigt mönstret till mini-Annisen till punkt och pricka. När den var klar stickade jag en I-cord-snodd i varje framkant och avslutade den med ett litet löv, bara för att det var gulligt.

Eftersom det blev garn över från sjalen, stickade jag ett par matchande muddar till Nora också. Ursprungsmönstret är muddarna Cocktail som finns i boken "Sticka mera småvarmt" av Johanna Wallin, men jag fick anpassa det till barnstorlek och tjockare garn och stickor än i mönstret. Jag stickade med bambustrumpstickor 4 mm, men minns inte hur många maskor jag lade upp. Jag stickade dessutom hålmönstret på varje rapport istället för på varannan som i mönstret. De ser ut som tarmar utan armar i, men ser snygga ut när Nora hade dem på sig. ;)

Noras ceriserosa/lila mössa är också stickad i tretrådigt hemspunnet garn i form av merinoull som färgats av Amanda som har Manduzana. Det här är ett av de första garnerna jag spann och det är därför lite "thick-and-thin" till sin karaktär. Dock tycker jag att det adderade något till den ganska enkla mössmodellen, så jag är nöjd. Jag utgick från ett Drops Extra-mönster med nummer 0-906, och stickade storlek 6-9 år med bambustrumpstickor 4 mm.

Nellies och Felix mössor




Nellies mössa är även den stickad utifrån ett Drops Extra-mönster, nämligen baskern Ulla med modellnummer 0-905. Jag stickade storlek 3-5 år på bambustrumpstickor 4 mm och följde nästan mönstret; jag stickade 12 varvs extra slätstickning efter att jag ökat för "baskerbredden" och innan minskningarna, för att baskern skulle få lite häng och gå att dra ner över öronen. Franska små chica baskrar må vara just chica, men vill man slippa frysa om öronen är det bra att kunna dra ner den ordentligt. Garnet till den här mössan är något alldeles extra; handfärgad merinosilk från Sanna som hade Sannsticks i hallonrosa. Så mjukt och så otroligt fint färgad! Jag tror att färgen föll Nellie i smaken också.

Jag funderade hit och dit på en mössa till Felix, för jag ville ha något fint strukturmönster men jag kunde inte hitta något bra färdigt mönster. Till sist kikade jag i "Bonniers stora bok om stickning" som har massor av rapportmönster av olika spets-, resår- och strukturmönster (och en himla massa annat matnyttigt). På sidan 122 i min utgåva hittade jag strukturmönstret "Korgstickning i ränder", som jag översatte från att sticka fram och tillbaka till att sticka runt. Det fick sedan tillsammans med en resårstickad kant och en slätstickad topp utgöra Felix mössa. Mönstret gjorde att mössan blev lite härligt stretchig och bubblig, och jag tror att Felix gillade den eftersom han sprang runt med den på inomhus. Även här använde jag handfärgad merinosilk från Sannsticks i en pigg lövsprickningsgrön nyans. Eftersom jag inte hade något direkt mönster lånade jag maskantal och mått från de två tidigare stickade mössorna, och det blev bra. Strukturmönstret var för övrigt väldigt roligt att sticka!

Så, tre mössor, en sjal och ett par muddar senare är jag redo att återvända till islandströjestickningen!

1 kommentar:

Manduzana stickar sa...

Så roligt att du stickat av ditt handspunna garn, och min handfärgade ull :)