onsdag 16 mars 2016

Gåvor

Jag har under de senaste månaderna fått stickrelaterade gåvor i två omgångar av mycket generösa medmänniskor, och jag har ännu inte visat dem här (som sig bör). När vi hade kulturdag med Wenestads byalag pratade jag med Eva som bor längre upp längs vår väg mot Klårröd. Hon hade handarbetat mycket innan, men gjorde det inte längre, och hade stick- och sömnadsböcker som hon ville ge mig. Några dagar senare hängde en påse med böcker på dörrhandtaget när jag kom hem från jobbet.



Och vilka böcker sedan! Interweave Knits-boken är en sådan som jag har försökt få tag på innan (men inte lyckats), just för att Icarussjalen är med i den. (Jag har dessutom det perfekta garnet till en Icarussjal, som jag har fått i julklapp av Mimmi.) Lavoldboken är otroligt fin och sy/sticka-till-barn-böckerna är väldigt pedagogiska. Man kan tänka att böcker med modeller från 80-talet är väldigt "daterade" i modellerna, men jag tänker inte så. De moderna böcker vi har är precis lika daterade, men så länge som själva grundmodellen är bra och pedagogiskt beskriven spelar det inte roll om tyget är mintgrönt eller modellen i grundutförande har axelvaddar - för det går att ändra när man själv syr/stickar. Det är ju det som är det fantastiska med att själva kunna slöjda, man kan få ett plagg att se ut precis som man vill! Stort tack Eva för de fina böckerna! Jag uppskattar dem mycket!

Någon vecka senare fick jag ett otroligt fint paket från Ulricha med massor av härliga garner. Hon hade hört av sig innan och sagt att hon skulle "skicka något litet" till mig, och så kommer ett maffigt paket med superfina garner och ull!



Allt igenom fina kvalitetsgarner (det var en hel liten flock med Rowan Tweed-nystan, men bara ett har fastnat på bild här) och ett jättevackert kardband att spinna. Så snällt och omtänksamt! Jag har redan börjat på ett par sockor i Opalgarnet när jag behövde en ny pendelstickning i fredags, och har planer för flera av nystanen. Återigen stort tack Ulricha!



Det kommer att bli finfina randiga sockor! :)

Inga kommentarer: