lördag 28 februari 2015

Sockor i lila toner

Sockorna i lilagrylligt Opalgarn stickades klart i början av vecka 9, efter att ha fått sporadisk uppmärksamhet under den senaste veckan. I onsdags förpackades de i presentpapper och skickades i kuvert med posten till Mimmi som en liten namnsdagspresent. Mimmi har nämligen namnsdag idag, den 28/2. Hon heter med andra ord Maria i andranamn, och då är väl ett par nya sockor lägligt?



Sticknördfakta:
Det här är vanliga bassockor med 25 cm långt skaft (varav de första 7 i 2 rm, 2 am-resår). Jag lade upp 64 m för resåren, och minskade sedan till 60 m i slätstickningen på stickor 2,5 mm. I övrigt har sockorna vanlig förstärkt hällappshäl och en spiralminskad tå. Jag har som tidigare nämnts stickat i ett garn från Opalgarn. Just det här nystanet fick jag som bonusnystan när jag köpte två nystan av samma märke hos Garnkorgen i somras. Jag tror att färgställningen heter 'Musica', men jag har förlagt garnbanderollen så jag kan inte dubbelkolla. Vanligtvis är såhär grylliga garner inte mina favoriter, men just det här blev jag väldigt förtjust i när det var uppstickat. Färgfälten är harmoniska och smälter samman fint, och jag är särskilt förtjust i de små mörkblå fläckarna i det lila områdena. Totalt gick det åt 79 gram garn till de här sockorna, vilket motsvaras av ca 332 meter.



Grattis på namnsdagen, Mimmi! :)

2 kommentarer:

Mimmi sa...

Tack Linda, de är jättefina. Kram

Linda sa...

Vassego! Kram! :)