torsdag 26 februari 2015

Febrig Linda kräfva toffelstickning

"Kräftor kräfva dessa drycker", eller hur Albert Engström nu uttryckte sin ställning i rusdrycksdebatten. Här hemma lyder snarare uttrycket "febrig Linda kräfva toffelstickning", och det är kanske inte riktigt lika drastiskt som alkoholdiskussionen. Jag inledde nämligen veckan med att vara sjuk (feber och influensaliknande symtom, men lyckligtvis ingen riktig influ), och då behöver man en fin och enkel stickning att småpilla med mellan tupplurarna. Valet föll på ett par Simple Garter Stich Slippers, som i sin enkelhet är ursöta. (Mönstret är ett superpedagogiskt gratismönster som finns tillgänligt via Ravelry, som du märker om du klickar på länken.) Dessutom får jag nytta av lite av alla dessa tunna sockgarnsrester jag har, och det är inte dumt alls. Första toffeln är färdigstickad nu (så när som på de virkade detaljerna), och den andra är påbörjad. Sammantagningen i tån görs genom en 3-needle bind-off, vilket jag inte kan minnas att jag testat innan. Ett mycket snyggt och roligt sätt att avmaska!


En något darrig bild av uschlig fotograf




Jag har sovit nästan lika mycket som Monza och Ickx de senaste dagarna, dock är jag inte riktigt lika söt som de när jag sover. ;) Nu mår jag bättre, vilket är väldigt trevligt. Monza och Ickx fortsätter dock att sova, katter som de är.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Om man är riktigt noga kan *en* person inte "kräfva" något, eftersom det är pluralis - kräftorna är flera, så de "kräfva", men en person "kräfver".

Linda sa...

Det har du alldeles rätt i, Anonym! :) Och ja, du får gärna skriva ditt namn näst gång du kommenterar.

KatarinaZA sa...

Hoppas du mår bättre nu. Jag ägnade sportlovet åt att vara sjuk. Nu är det bara en bedrövlig hosta kvar.