söndag 8 februari 2015

Småvarmt på stickorna

Veckan som gått har nog varit den mötestätaste i mannaminne, och den har bara försvunnit i ett svosch. Lägg till det tåg som inte går som de ska, utan sniglar sig fram (alternativt inte går alls) och frustrationen är komplett. Helgen har varit rolig men intensiv, så nu hoppas jag på två något lugnare veckor i rad, där livsnödvändiga saker som att äta middag i sansad tid, sticka i lugn och ro, tvätta berget med smutstvätt och husdjursmysande hinns med. Kanske kommer jag till och med komma så långt som till att dammsuga och ta ner julgardinerna? Ja, jag är lite gnällig och i vanlig ordning en surtant, men det bjuder jag på idag.

Sedan första delen av draperiet stickades klart har jag småpysslat lite med att sticka mig ett par nya halvvantar, i min egen twistade-mask-variant. Jag stickar dem i resterna från mina älskade Posthornssnäckesockor, vilket är riktiga lyxgarnrester i form av Lorna's Laces Shepherd Sock i färgställningen Satsumas. De kommer att bli perfekta, originalparet av twisthalvvantarna har jag nästan använt varje kall dag sedan de stickades och de börjar nu bli lite nötta. Enda skillnaden är att jag stickar det här paret på stickor 2,25 mm istället för 2,5 som jag gjorde det första paret på. Jag funderar även på att lägga upp till en liten pendelstickning, men vi får se om det blir ikväll eller imorgon kväll jag gör det. Sen blir det väl att ta tag i del två av draperiet, det ska bli rätt mysigt det med. :)

Inga kommentarer: