lördag 1 november 2014

Poetkoftans framväxt

Mitt stora pågående projekt för närvarande är Poetkoftan från boken Älskade kofta av Birgitta Forslund. Jag har ju tidigare visat en liten blänkare på garnet jag använder, Kampes tvåtrådiga, men jag har inte visat någon bild på min kofta-to-be än. Detta måste ju givetvis korrigeras, så här kommer en bild och lite information om Poetkoftans tillblivelse.



Jag stickar min Poetkofta med stickor 3 mm, och jag gör en del ändringar i mönstret. I original är nederkanten en rätstickad kant över åtta varv, men jag har bytt detta mot 5 cm resårstickning. Därefter har jag stickat 5 cm slätstickning, så det första smockmönstret börjar efter 10 cm istället för mönstrets 7 cm. Jag stickar endast smock i svanken, eftersom jag inte vill ha en så betonad midja på min kofta. Storleksmässigt stickar jag den större storleken, men eftersom min masktäthet var helt olik originalets, så har jag bara tagit bystmåttet från mönstret för den större storleken och räknat om antalet maskor för att passa mitt garn och mina stickor. I original ska en även öka maskantalet från midjan och upp till armhålorna, något som jag inte gör, eftersom jag har tillräckligt många maskor för höft och bystmått som det är nu. Jag stickar heller inte en rätstickad knäppkant direkt på koftan, utan jag kommer att sticka på den i efterhand i resårstickning för att matcha nederkanten. Det här är de ändringar som jag minns just nu, lyckligtvis har jag fört noggranna anteckningar så att jag minns vad jag gjort längre fram. Åh, en sak till förresten, jag stickar fram- och bakstyckena i ett stycke upp till armhålorna, för jag är inte så sugen på att sy ihop dem. Jag tänker även testa Zimmermannska phoney seams i sidorna, så jag har markerat ut en maska som skall repas upp och sedan virkas upp längre fram.



Mossan på vår brunn är helt fantastisk såhär års! :)




Spinnfibern som jag visade i inlägget från igår är faktiskt inte det första som jag köpt från Gro/Moods of Colors, för häromveckan bloppisshoppade jag två nystan Tynn Alpakka från Du Store Alpakka från henne. Detta är ju visserligen inget garn som hon har färgat själv, men det är ändå värt att visa eftersom det är ett mycket trevligt alpackagarn som jag planerar att sticka en liten mössa av till mig själv av. Men, det får vänta lite, för nu stickar jag vidare på mina julklappsstickningar. Den trilskande julklappstickningen som jag nämnde igår trilskas lite mindre idag, när jag har startat om den för fjärde gången. Nu hoppas jag bara att den blir i rätt storlek...

2 kommentarer:

Blenda sa...

Poetkoftan ser ut att bli riktigt fin!

annasaviga sa...

Kunde inte låta bli att le lite när jag läste om dina ändringar, för det verkar bli mer din egen kofta än originalet :)