söndag 9 november 2014

Örkenmössan

Förra söndagen beställde jag Eskimogarn från Yllotyll för att sticka en mössa till Evelina. Garnet kom med posten i veckan, men eftersom jag var i full gång med min tredje julklappsstickning fick själva mösstickningen vänta.



Färgställningen heter Örken (eller nr 81) och det är ju ett himla knasigt namn på en färgställning. Antagligen betyder det något som jag inte förstår. ;) Nåväl, idag blev Örkenmössan ett faktum! Här är den fångad på bild innan det sista dagsljuset försvann, därav de något bleka bilderna. I verkligheten är färgerna varma, som olika nyanser av nougat.





Sticknördfakta:
Örkenmössan gick grymt fort att sticka (jag tror att jag kvalar in på 2,5 timmar effektiv sticktid - jag började vid ca kl. 12 idag och var klar ca kl. 16 och då hade jag städat hönshusen och duschat därefter någon gång i mitten av tidsspannet), och jag har använt mig av ett mönster från Garnterapi som heter Grovstickad mössa med pös. Men stickar en på trästrumpstickor 9 mm går det undan! 105 gram och därmed också 105 meter Eskimo har gått åt. Det blev en mycket fluffig och skön mössa, jag kan absolut tänka mig att sticka en till mig själv också. Jag gjorde ett par ändringar i mönstret; jag stickade en rapport ("ås" + slätstickning) extra, och ökade några maskor extra för extra pösighet eftersom mitt garn var något tunnare än i originalet.



I veckan gick jag inom Pressbyrån på Malmö C och köpte en British Archeology till Ola, och turligt nog för mig hade de någon sorts drive där de delade ut utgångna tidningar till de som köpte en internationell tidsskrift. I lådan med tidningar att välja mellan fanns det lyckligtvis en sticktidning, ett nummer av Designer Knitting från tidigare i höstas. Inte dumt alls!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Örken (no): Öken

Linda sa...

Ah, det är ju ökenfärger! Jag har även sett en annan etymologisk betydelse: ödslig. Den är dock ur en bok på 1800-talet, så det kanske inte är så mycket att tro på. :)