söndag 8 december 2013

Lugn mysdag med sticktid



Glad andra advent!

Idag har vi mysdag här hemma, en mycket lugn mysdag. Jag stickar på mina julklappsstickningar och Ola småpysslar lite medan katterna slappar framför brasan. Hönsen har inte velat sticka ut ens halva näbben utanför hönshuset, för först har det snöat och sen har det regnat under dagens lopp. En lugn dag är välbehövligt, för igår hade vi julfest med Olas släkt och vi stod för all matlagning. Det är roligt, men lite slitigt. Och torsdags- och fredagsdygnet var lite stressande av andra orsaker; nämligen stormen Sven. Han slog till mot Skåne under torsdagseftermiddagen, och höll oss sedan i schack fram till fredagskvällen. Lyckligtvis hade vi bara ett kortare strömavbrott den här gången, men all tågtrafik var inställd så jag kom aldrig iväg till jobbet på fredagen. Det är visserligen skönt på ett sätt, men oerhört stressande av andra skäl.

Vad stickningen beträffar har jag nu påbörjat julklapssstickning nr 5! :) Det går framåt! En sjätte finns inplanerad också, hoppas jag hinner... Men, det är ju hemligthemligt än så länge, så ni får leva i ovisshet om dessa tills vidare. Istället kan ni få se de härliga tulpaner som vi fick av Olas mamma som tack för vår matlagningsinsats till julfesten. Åh, vad jag älskar tulpaner! Till och med såhär i mörkaste december kan de få mig att drömma om våren!

4 kommentarer:

KatarinaZA sa...

Vår! Denna underbara, efterlängtade årstid!

Ulricha sa...

Jag funderade just hur det gick för både er och hönsen under ovädret. Såg att kallbadis i Landskrona (var det, tror jag) hade helt sonika blåst bort. Jag har en ynka julklappsstickning och den är inte färdig, det är bara ett par enkla stumpor till mamma.
Ha en fin vecka. Vi håller på att flytta hem och städa bort allt damm efter stambytet. Snart är det som det var innan igen :-)

annasaviga sa...

Det verkar som du hade en lika fin söndag som jag hade. Att ta det lugnt är helt klart underskattat!

Och vad duktig du är med dina julklappsstickningar! Att du orkar och hinner, själv är jag värdelös på att sticka med deadline.

Sunna sa...

låter som en helt underbar dag efter allt styr, ha en fortsatt trevlig adventsvecka och klart du hinner julstickningen