söndag 22 september 2013

Möbeltetris, vertikalt regn och septemberhallon

Hela helgen har ägnats åt sk. möbeltetris, dvs när man försöker byta ut en, eller i vårt fall två, möbler mot nya (i vårt fall byta trasiga moderna byråer mot gamla stabila skånekistor), och det blir bara stökigare och stökigare ju längre man håller på. Det har tagit hela helgen, och nu när söndagen nästan är måndagsnatt är det fortfarande på gränsen till stökigare än när vi började, men jag börjar trots detta se en ände på pysslandet. Vi har ju ett gammalt och litet hus (och inget stort och modernt med öppen planlösning där det är lätt att flytta saker), därav tetrisliknelsen. Flyttar jag på en sak, måste minst tre saker ytterligare förflyttas för att den första ska hitta en ny position... :) Men, det kommer att bli bra när det är klart!

Väderprognosen hade utlovat en solig helg, och jag hade bespetsat mig på att plantera mina 300 nyinköpta tulpan- och narcisslökar, men av det blev det intet. Istället har det regnat vertikalt, horisontalt och som en fin daggdusch både igår och och idag, så någon trädgårdstur blev det inte. Blä för det, jag hade verkligen sett fram emot trädgårdspyssel! Under förra veckan var det minsann trevligt trädgårdsväder, men då var jag ju tvungen att jobba. En av kvällarna var jag i alla fall ute och åt lite hallon, jättegott och lyxigt i slutet av september.



Hallonskörden har varit dålig i år, det blev -12 grader i våras under en natt när nästan allt hade kommit upp och börjat blomma, så nästan alla hallonskotten frös ner och har tagit lång tid på sig att komma tillbaka. Vi får hoppas på bättre hallonlycka nästa år!

2 kommentarer:

Kattis sa...

Vi skördar ännu såväl jordgubbar, smultron som hallon, vilket känns så oerhört lyxigt i slutet av september! Dock frös här både äppelblom och plommonblom i våras...

Maria sa...

Det låter trots allt rätt charmigt. Även om öppna planlösningar är smidiga blir det oftast inte så ombonat som i ett äldre hus. Hallon är mums och nästa år kan vi äta dom solvarma igen. Gott!